מגזין

טעים להכיר

מגזין29 ביולי 2021    8 דקות
0

סיור קולינרי חדש יעשה לכם היכרות עם העיר העתיקה דרך הריחות והטעמים של דוכני האוכל והמסעדות באזור. ואלה מסתבר, קיימים בשפע

טעים להכיר

העיר העתיקה בבאר שבע ידועה באווירה הצעירה והמיוחדת שלה. עכשיו, חברת "יעדים" ומינהלת העיר העתיקה מזמינים אתכם להכיר את העיר העתיקה דרך הבטן, בסיור טעימות שיתקיים בכל יום חמישי, כחלק מפעילות רחבה שמובילה המינהלת לשיווק וקידום המגזר העסקי באזור. העסקים המשתתפים בסיור נרשמו באמצעות "קול קורא" שהופץ בין עסקי העיר העתיקה, במטרה להעניק לתושבי העיר הטבות לעסקים, וליהנות מפרסום במדיה הדיגיטלית. הסיור ייערך לאורך חודשי הקיץ. יציאה ב-19:30 מגן "אלנבי", בעלות מסובסדת של 10 שקלים דמי השתתפות. הסיור מיועד לסטודנטים ולמי שלא מכיר את העיר העתיקה, אבל גם לכאלה שמכירים ורוצים לטעום ולהכיר מקומות שעדיין לא הכירו. החלטנו לקחת סיור אישי, כדי להבין את הקסם והטעם המיוחד שיש באזור.

הלגה

אלעד נחמיאס, הבעלים של העסק, ב-3.5 השנים האחרונות, מספר: "פתחנו לפני ארבעה חודשים את ה'הלגה' מחדש במיקום החדש שלו ברחוב ההסתדרות, ליד הבר של איתי פרל. אנחנו מביאים משהו פשוט, טוסט נקניק, שזה אוכל מנחם, אחד המאכלים שיושבים הכי טוב אחרי בילוי. מנת הבית שלנו היא טוסט נקניק, עם מיקס של כל הנקניקים שלנו, אווז, רוסט-ביף, בקר מעושן, פסטרמה בדבש וסלאמי פלפל. יש לנו ממרחים שאנחנו מכינים במקום, פסטו וכוסברה, ממרח זיתים שחורים ושפקה חריף. בנוסף, יש לנו נקניקיות מובחרות, נקניקיות עוף, צ'וריסוס, נקניקיות בקר ומרגז שזה משהו שהולך טוב או בטוסט או כנשנוש ליד הבירה".

נחמיאס מספר על יחסי השכנות הטובה ושיתוף הפעולה עם העסקים השכנים: "אנחנו ממוקמים ליד 'המשק', מסעדה טבעונית ובר שכונתי קטן, הבר של איתי פרל. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, ויש לנו יחסים טובים. לפעמים, לוקחים ממני קופסאות ויושבים שם. לפעמים, קונים בירה ובאים לשבת פה. יש לרחוב הזה אווירה מאוד טובה. בערב, האנרגיות משתנות, וזה הופך להיות משהו מאוד סטודנטיאלי וכיפי".

מה הקסם של העיר העתיקה?

"יש ווייב מיוחד בעיר העתיקה; מגיעים לפה הרבה אנשים מכל הסוגים. יש הרבה צעירים, קהל סטודנטיאלי. יש מבוגרים, משפחות שמגיעות, אנשים שחוזרים מבילוי או מתחילים פה את הבילוי. בגלל שיש פה מסעדה טבעונית ואת הבר, השלמנו פה את כל מה שצריך מבחינה קולינרית. בכלל, בעיר העתיקה יש את כל סוגי האוכל, שאין בשום מקום. במקום אחד, אתה יכול למצוא את כל מה שתרצה לאכול. שווה לבוא לפה בלילה, ולהכיר מקומות קטנים שלא הכרתם לפני".

"פלאפל אסולין"

"פלאפל אסולין" הוא עוד אחד מהמוסדות הקולינריים של העיר העתיקה. מי שנמצאת שם מיום הפתיחה היא מיכל אסולין, אז בת 17, היום בת 78. כיום, תמצאו את מיכל יחד עם הבן והנכד, דור שלישי לפלאפל, עושים את אותו מתכון כבר 60 שנה: "הנכד כבר דור שלישי לפלאפל. הרבה דברים השתנו עם השנים. מאוד אהבתי את השנים הראשונות של העסק", מספרת אסולין. "כל האנשים שהיו מגיעים לפה, הייתה להם זיקה לאוכל, הייתה אחדות. האוכל סיפר סיפור. היום, האוכל לא מסמל שום דבר לאנשים, ועדיין יש לקוחות קבועים ששומרים לנו אמונים. יש לנו לקוחות קבועים של 30 – 40 שנה. יש כאלה שמביאים אפילו את הנינים לאכול. הרבה דברים משתנים, חוץ מדבר אחד: המתכון של הפלאפל, שזה סוד שלנו ואותו מתכון מהיום הראשון".

מה מנת הדגל שלכם?

"כמובן, פלאפל, אבל רק פלאפל. בלי צ'יפס או סלט מבושל. פיתה פלאפל, עם סלט כרוב חמוץ, חריף, סלט ירקות וטחינה. זהו. בדיוק כמו שהיה לפני 60 שנה".

רון, הנכד, כבר בן 20, אבל גם רון יודע שהוא נולד לתוך משפחת הפלאפל. כשרון מצליח לפנות זמן, הוא מיד נכנס מאחורי העמדה לעזור בעסק, ומבין את גודל האחריות: "גדלתי לתוך המשפחה, וזה הדבר הכי טוב שיש. מילדות, ידעתי שאני אהיה בעסק. בהתחלה, היה קשה לעבוד עם המשפחה, אבל אתה לומד לעבוד, ואתה מתרגל. אתה מרגיש את האחריות שאתה דור שלישי; זה לחשוב מה יהיה כשסבתא או אבא ירצו לשבת בבית, והאחריות נופלת עליך".

"הדלפק"

"הדלפק", שנמצא סמוך ל"פלאפל אסולין", מביא לכם את המזנון של אייל בגרסה הבאר שבעית. או בקיצור, אחל'ה פיתות עם בשרים שונים. עמוס אוזן, מנהל המקום מספר: "יש לנו כמה מנות בתפריט; קודם כל, יש לנו את המינוט סטייק חתוך דק דק, שנכנס לפיתה מלאה בכל טוב עם ממרחים שנעשים במקום, ומעל ביצת עין שנוזלת על הכל. יש לנו גם קבב כבש בפיתה, מעורב של מחנה יהודה. יש לנו גם מנה צמחונית של כרובית מטוגנת בפיתה עם ביצת עין וסלטים כיד המלך. באחרונה, הוספנו גם שווארמה הודו נקבה".

מה מנת הדגל?

"יש לנו את חלת השף, חלה של שישי מהבית עם שניצל שנעשה במתכון סודי שלנו. יש לנו את המטבוחה הסודית שזו מטבוחה שהגיעה עם סבתא מטוניס. מורחים את המטבוחה, מוסיפים כרוב סגול, פלפל וחציל מטוגן, וזה מעדן. יש לנו גם טחינה מיוחדת שאנחנו עושים, ואפשר להגיד שאנחנו מביאים משהו משלנו בכל דבר, את הטוויסט שלנו".

המנות מוגשות במגש עם חמוצים, שגם הם, איך לא, עברו תהליך עליו שומרים בסוד ב"דלפק". תמצאו שם חיילים מפיקוד דרום הסמוך, סטודנטים שמגיעים לטעום וגם את שוטרי תחנת באר שבע הקרובה שקופצים לקחת פיתה לדרך.

"צלל"

הצמחוניים מביניכם ודאי מכירים את מסעדת "צלל", המסעדה האתיופית ברחוב בית אשל 37 בעיר העתיקה. המסעדה קיימת כבר יותר מארבע שנים, ומציעה את המאכלים המסורתיים מאתיופיה, עם חוויית אירוח הכי קרובה למקור. שושנה ובעלה פתחו מקום פשוט, שמציע בעיקר את האותנטיות: "כמעט כולם באים לאכול במסעדה, הרבה סטודנטים מגיעים לאכול, משפחות שמגיעות וכמובן גם הרבה מהקהילה האתיופית, אבל המסעדה באמת מגוונת מבחינת הקהל", הם מספרים.

מנת הדגל כמובן היא האינג'רה, שמורכב מקמח טף בהיר שמיובא מאתיופיה: "על מנת הדגל שלנו אינג'ירה מונחים ממרחים שונים. יש לנו מנה עם בשר בקר עם חריף, עדשים, אפונה, שירו שזה חומוס אתיופי חומוס מיוחד מתובלן וסלטים. הכל יושב על אינג'ירה שמכינים מטף, ללא גלוטן, ומביאים מאתיופיה. אנחנו מביאים את התרבות והאוכל שלנו. את הכל אוכלים ביד, כמו חומוס, חותכים את האינג'רה ומנגבים. יש לנו מנת עוף במקום הבשר ולצמחונים, שהרבה מהם באים לאכול אצלנו, יש כמובן מנה ללא בשר ועוף. המתכון מגיע מהבית, מההורים באתיופיה, משהו שעובר בין הדורות".

את האוכל אגב, תוכלו לאכול סביב שולחן, ואם תרצו ללכת עד הסוף לחוויה האותנטית, תוכלו לשבת סביב המוסב, כלי אתיופי מסורתי סביבו יושבים האורחים ואוכלים מהצלחת המונחת עליו.

"סן שיי סושי בר"

כיום, צצות סושיות כפטריות אחר הגשם, אבל אחת הסושיות הראשונות בבאר שבע היא "סן שיי", הממוקמת בשדרת האוכל שברחוב קק"ל.

אדיר יפרח ואשתו שיר, הם הבעלים של הסושיה בשבע השנים האחרונות, ולמרבה ההפתעה נכנסו לעסק בלי ידע במטבח היפני, אותו צברו לבד עם השנים: "לא הכרנו, ולמדנו הכל פה בעסק. צברנו את כל הידע והניסיון פה", אומר יפרח.

הסושיה ממוקמת כאמור, בשדרת האוכל בעיר העתיקה: "כל באר שבעי יודע שאם הוא רוצה לאכול משהו לפני או אחרי בילוי, הוא מגיע לשדרה בעיר העתיקה. יש פה הכל, ומגיעים אחרי בילוי במועדון, בר או הופעות והצגות. מגיעים הרבה סטודנטים, אבל גם משפחות. בני נוער. היום, הנוער אוהב סושי יותר משווארמה ופלאפל. פעם, זה היה לאניני טעם. היום, אחרי בית ספר, בני הנוער רוצים לאכול סושי. מרגישים את זה הרבה, כשמשפחות ובני נוער באים לפה".

מה המנה הכי נמכרת?

"אוהבים מאוד את הרולים בציפוי טמפורה. הרבה דגים, כשאנחנו עובדים רק עם דגים טריים. אוהבים גם רולים צמחוניים, ויש לנו אפילו עמדה סטרילית לנשים בהריון, אבל הרול הכי נמכר אצלנו זה הבמבה רול: רול עם סלמון, חמאת בוטנים, בצל ירוק ובטטה. זה רול מטוגן, ואז חמאת הבוטנים הופכת להיות חמה וממש נוזלת החוצה מהרול".

מה יש בעיר העתיקה שאין במקום אחר?

"יש פה את כל מגוון המאכלים; יש לך סושי וטורטייה וחלבי ובשרי וקינוחים. גם האווירה בערב משתנה, ויש פה אווירה מגניבה, כמו אלנבי בתל אביב".

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה