מגזין

"פרויקט קריית המודיעין זה פרויקט שחייבים להקים, לאלתר ובהקדם"

מגזין18 ביוני 2020    7 דקות
0

כך אומר בראיון מיוחד לעיתון "שבע" שר המודיעין החדש אלי כהן, שידון בעניין בשבוע הבא עם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ. "הייתי אומר, שזו אפילו עזות מצח לבוא ולהגיד שאתה לא יכול לבוא", הוא אומר על התנגדות קצינים במודיעין בגיבוי הרמטכ"ל לעבור דרומה. כמי שהגיע ממפלגה חברתית, מתכוון השר כהן לשלב בפעילות משרד הסתרים שלו גם פעילויות אזרחיות. ויש לו גם מה לומר על ההשתוללות הבדואית בנגב. ראיון לא סודי בהחלט

"פרויקט קריית המודיעין זה פרויקט שחייבים להקים, לאלתר ובהקדם"
צילום: יחסי ציבור

הוא רצה להיות שר הבינוי והשיכון, כדי לסייע לזוגות צעירים למצוא דיור הולם, אבל השר אלי כהן "נאלץ" להסתפק בממשלת הענק של 34 השרים בתיק כמעט סודי, תיק המודיעין. בראיון לעיתון "שבע", מספר השר כהן, בין היתר, איך גם בתיק הסתרים הזה הוא מתכוון לשלב פעילויות אזרחיות, כיצד לטפל בהשתוללות במגזר הבדואי בנגב ואיך לקדם למרות התנגדויות של גורמים כבדי משקל את הקמתה של קריית המודיעין בליקית. "פרויקט קריית המודיעין זה פרויקט שחייבים להקים אותו, לאלתר ובהקדם. זה פרויקט חשוב מאוד, שהוא חלק מתוכנית כוללת, שהפכה גם את באר שבע לבירת הסייבר של מדינת ישראל", מצהיר השר כהן. "אנחנו במשרד הכלכלה והתעשייה השקענו מאות מיליוני שקלים בהבאת מיטב החברות לבאר שבע. ויש את אותו אקו-סיסטם של החברות הפרטיות וקריית הסייבר שהקמנו, האוניברסיטה, והמגזר הממשלתי שהוא המודיעין. ולכן, אני גם בשיחות שהיו בממשלה וגם בפגישה שתהיה לי עם שר הביטחון בשבוע הבא, אבהיר לו שמדובר בפרויקט לאומי, פרויקט שהוא חשוב. ואני אבהיר את עמדתי, שיש לעשות אותו בהקדם, כי יש גם ציפייה מחברות ההיי-טק שהגיעו לאזור הדרום לראות שגם המדינה מעבירה, מעבר לתמריצים שיזמנו, גם את הפעילות הזאת. ולכן, זה בהחלט דבר שהוא חשוב ונדרש, ואני אירתם אליו במטרה לסייע. זה אחד משלושת הנושאים שאני מתכוון להעלות בפגישתי עם גנץ בשבוע הבא, מלבד 2 הדברים האחרים, שהם סוגיות ביטחוניות ומודיעיניות".

עם הבן. צילום: אלבום אישי

אבל איך מתגברים על ההתנגדות של הרמטכ"ל שהתנגד לפרויקט עוד כשהיה ראש אמ"ן? ואיך מתגברים על ההתנגדות של קצינים במודיעין, שלא רוצים לעבור?

"איך דבר כזה לא רוצם לעבור. כשאנחנו מצליחים להביא לנגב חברות פרטיות, לקדם מקומות עבודה למעסיקים מהדרום, ולגרום למהנדסים ואנשי היי-טק להגיע לדרום, אם זה באמצעות נסיעות ואם זה לחילופין באמצעות העתקת מקום מגוריהם. אז זו אפילו עזות מצח לבוא ולהגיד שאתה לא יכול לבוא. מדובר בפרויקט לאומי, פרויקט שהוא חשוב, והוא חלק ממארג כולל. בתפקידי כשר הכלכלה והתעשייה, הבאנו את רמת האבטלה בנגב לתקופה הטובה ביותר שלה מקום המדינה; בשנת 2019 היינו מתחת ל-5 אחוזים, שזה הנתון הטוב ביותר מקום המדינה. פתחנו עשרות מפעלים, כאשר שמתי את הדגש לא רק על פתיחת מפעלים, אלא גם על מפעלים עם שכר גבוה. הבאנו את ההשקעה הכי גדולה, את 'אינטל', לקריית גת. הבאנו עשרות מפעלים לפארק התעשייה 'נועם' בנתיבות. הקמנו אזור תעשייה חדש באופקים. הבאנו 20 מפעלים לדימונה, ועשיתי גם את תוכנית הנגב המזרחי שנותנת מענה ייחודי לדימונה, ערד וירוחם. ולכן, אנחנו בהחלט באנו ופעלנו בנושא הזה, כי אנשים בסוף היום בין היתר רוצים לקבוע את מקום מגוריהם במקום שתהיה להם בו תעסוקה, שתהיה להם פרנסה. ולשם כך פעלנו".

אז, לדעתך תצליחו להתגבר על ההתנגדות של הצבא?

"אני דוחה אותה על הסף, ובסוף היום יש את מקבלי ההחלטות, וזאת היא ההחלטה. אני דוחה את ההתנגדות על הסף, וטוב שהם ידחו אותה. מצד שני, יש להם סוגיות שהם רוצים לפתור, כמו מה שהיה בדיון האחרון שהיה בעניין עוד בממשלה הקודמת, שלא היה על עצם ההתנגדות, אלא יותר הנושא של תוואי הרכבת, וזה נפתר. פרויקט העברת המודיעין לאזור באר שבע הוא פרויקט חשוב ברמה הלאומית. ולכן, אני בין 3 הנושאים שאני אדרוש מגנץ כשר הביטחון שאמון על הנושא לקדם, יהיה נושא קריית המודיעין. אני גם מתכוון לקדם מהלכים שבני נוער מכל האזורים יגיעו ליחידות העילית של המודיעין, לבוא ולקדם גם חממות טכנולוגיות ליוצאי צבא, בעיקר בפריפריה".

אסור שמפעל העוגן של "פניציה" בירוחם ייסגר

הנושא למשל של פיתוח השכונות הוותיקות, בממשלה כל כך גדולה האם הוא לא נופל בין הכיסאות, לדעתך? אתה יודע, מדובר לא רק על שיקום פיזי אלא גם חברתי…

עם ראש הממשלה נתניהו. צילום: יחסי ציבור

"אני בתור נער קטן, גדלתי בשכונה שהייתה בפרויקט שיקום שכונות. וזו אגב אחת הסיבות, אני חייב לציין, שבעטיה אני החלטתי להיות ב'ליכוד' ולהצטרף ל'ליכוד'. וזאת הסיבה שראיתי בזמנו את מנחם בגין כאחד המנהיגים הגדולים של אותו הדור, עם הערכה באמת גדולה, גדולה מאוד. לכן, אני יכול לומר לך שגם ככלל, אני רציתי להיות שר השיכון, כדי לקדם סיוע לזוגות צעירים וגם לסייע לדיירים בדיור הציבורי, מכיוון שאני גדלתי במשפחה שגרה בדירת 'עמידר'. אגב, החוק הראשון שאני העברתי היה להגדיל את ההנחה לדיירי 'עמידר', כדי שהם יצליחו לרכוש את הדירה שלהם. בנוסף, אחד החוקים שאני קידמתי בהיותי יו"ר ועדת הרפורמות, טרם מינויי לשר, היה הקמת הרשות להתחדשות עירונית. וגם כאן, צריך בהחלט ללכת בדרך אחרת; אני חושב שבנייני 'הרכבת', חלק גדול מהם זמנם עבר, והגיע הזמן לעשות התחדשות עירונית, ולהקים תחתיהם בניינים חדשים. אני יכול לומר לך שהייתי בקריית גת, וזה קורה; בקריית גת ממש כבר בונים. בנתיבות עושים. וגם לשמחתי, הביקוש שיש בבאר שבע גם הוא מצדיק לבוא ולהתחיל לעשות פרויקטים של התחדשות עירונית. המדינה נותנת מגוון כלים משלימים של קרקע ותמריצים, כדי שהפרויקטים ייצאו לפועל".

בשבועות האחרונים עלה שוב לכותרת עניין ההסדרה של הבדואים בנגב

"הנושא של ההסדרה של הבדואים בדרום הוא נושא שהוא מחויב המציאות, נושא שנדרש לעשות בו סדר. השב"כ בהחלט מעורב, אבל השב"כ מעורב בסוגיות שיש בהם את האלמנט הלאומני. כך שבהחלט, השב"כ מאוד מעורב בדרום, אבל פחות בנושא של הפרות בנייה לדוגמה. אני בהחלט חושב שהשר אוחנה, השר לביטחון הפנים, בטוח ער לדבר הזה. אגב, זה גם המשטרה וגם הרשות השופטת; חייבים להבין שצריכים להיות עונשים חמורים על דברים כאלה. בכל מקרה, בכל הסוגיות הלאומניות אנחנו נמצאים ואנחנו מעורבים. אני גם בחלק מהתפקידים הקודמים שלי כשר הכלכלה והתעשייה, הורדנו את אחוז האבטלה. ואני מזכיר שהרמב"ם אמר שלתת צדקה זאת זכות גדולה, אבל הוא אמר גם שלתת למישהו פרנסה זאת זכות גדולה הרבה יותר. ולכן הצלחנו ליצור אלפי מקומות עבודה טובים ואיכותיים בדרום. וזאת הסיבה בין היתר, שאתה רואה צמיחה מאוד משמעותית, גם בבאר שבע אבל גם בנתיבות שעוברת את ה-40 אלף איש, אתה רואה גם בדימונה, באופקים, בשדרות, בכל המקומות האלה. אין עיר, מועצה או יישוב שלא הייתי ולא ביקרתי בו".

אמנם זה כבר לא בתחום שלך, אבל מה דעתך על הנזקים הכלכליים שנוצרו כתוצאה מההתמודדות שלנו עם הקורונה?

"מדינת ישראל היא איתנה כלכלית. אני אגב, בדיוק שומע עכשיו שמפעל 'פניציה' בירוחם גם נמצא בקשיים. אני דאגתי בתפקיד שלי לקדם שמה מהלכים, ודאגנו לתת לו סיוע בהיקף של 15 מיליון שקלים. ואסור שמפעל כזה שהוא עוגן ביישוב קטן כמו ירוחם, יהיה בסגירה; אסור, פשוט אסור. כמו שאמרתי קודם, שנת 2019 הייתה השנה הכלכלית הטובה ביותר שהייתה למדינת ישראל. אני מסתכל על השיא בייצוא, על היקף ההשקעות הזרות, ההשקעות בהיי-טק, אנחנו פעלנו בכלכלה חופשית וברגישות חברתית. כלומר, לקחנו את פירות הצמיחה, והעברנו אותם לתושבים, העלינו את שכר החיילים ב-50 אחוזים, הורדנו את מחירי הפעוטונים, עשינו בהחלט מגוון רחב של דברים. ועכשיו, מה שאני בהחלט עושה זה להיכנס לתפקיד החדש בחרדת קודש, תפקיד שהוא שונה, תפקיד שהוא יותר ביטחוני מבחינה מודיעינית".

ואתה מתכוון לתת לו גם נופך חברתי.

"אני מתכוון, כן, גם להשתמש בחלק ממשאבי המשרד ובחלק מזרוע המודיעין המפוארת של מדינת ישראל, לצד הדברים המסווגים שבהם לא ניתן לעשות שום דבר, לראות איך אני גם בא ועושה גם לטובת חממות טכנולוגיות, גם לטובת בני נוער. כן, בהחלט, הדבר הזה הוא חשוב לי באופן אישי".

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה