מגזין

כוססות ציפורניים

מגזין23 באפריל 2020    11 דקות
0

על מי שלא שומעים כמעט בתקשורת, אבל חווים פגיעה כלכלית קשה הם סלוני היופי, המספרות וכל מי שנמצא בענף האירועים. מעצבות האופנה נשארו ללא אירועים, מעצבי השיער לא פותחים את המספרות, ובונות הציפורניים, למרות הביקוש האדיר, לא יכולות עדיין לפתוח את העסק

כוססות ציפורניים

בכל הדיונים על אסטרטגיית היציאה של המשק ממשבר הקורונה שמענו פעם אחר פעם דיון האם לאפשר למספרות וסלוני יופי לפתוח את העסק. נכון לכתיבת שורות אלה, המספרות וסלוני היופי נשארו סגורים, אבל הדיונים העלו לרגע את אלה שקולם כמעט ולא נשמע. מצד שני, אם אתם נמצאים ברשתות החברתיות, אחד הענפים המבוקשים ביותר, כזה שהמונים משוועים שיחזור הוא ענף היופי. תשאלו כל צעירה מה היא הכי צריכה, והיא מיד תגיד לכם לסדר את הציפורניים שלה.

בנוסף, גם ענף האירועים ספג פגיעה קשה. אל בעלי אולמות האירועים עוד שומעים, אבל מה לגבי מעצבות השמלות לאירועים? הפקות החינה והמאפרות? המשבר תפס אותן רגע לפני עונת האירועים, וכפי שזה נראה כרגע, זו תהיה עונה שתידחה עוד לא מעט זמן. עדן לוי, היא אחת מהמעצבות המוכרות ביותר בישראל, בטח בבאר שבע. לוי מספרת כי כבר בימים הראשונים הטלפון שלה לא הפסיק לצלצל, "בימים הראשונים הטלפון לא הפסיק לצלצל. כל הלקוחות התקשרו לומר שהאירוע בוטל, חלקן הזיזו לתאריך אחר חלקן ביטלו לגמרי. הכי מבאס לשמוע את זה מהכלות שלי שהכי חיכו לרגע הזה ולקחו את זה מאוד קשה. אני כמובן ניסיתי לעודד כמה שאפשר אבל זה תפס את כולנו בבום. אני לא שיערתי שזה יגיע לממדים האלה ובאמת נצטרך להיות כולנו בבידוד. את התופרות שלי הוצאתי לחל״ת בצער רב כי אין לי עוד אופציות אחרות, הרי אם אין אירועים העסק לא פעיל. זה משבר כלכלי שכל המדינה עוברת ואני רק מקווה שזה יסתיים מהר".

"אני מאמינה שזה ייגמר ונחזור לאירועים. אי אפשר בלי חתונות". עדן לוי

בינתיים, לוי מנצלת את הזמן להכין את הקולקציה החדשה, בתקווה שתוכל להוציא אותה לפועל בקרוב, "בתקופה הזו אני עובדת על קולקציה חדשה ומעבירה את הזמן בלצייר ולעצב. ההפסד הוא מאוד גדול. חודש מרץ הוא אחד החודשים החזקים בשנה, זה החודש שבעצם פותח את הקיץ ואת עונת האירועים. אבל באמת שהבריאות קודמת לכל ואם צריך שכולנו נהיה בהסגר כדי שכל זה יפסק מהר זה מה שנעשה. אני לא חושבת שזה ישפיע לטווח הארוך, יותר נכון אני מקווה שלא. אני מאמינה שכל זה ייגמר נחזור לגל של אירועים. איך אפשר בלי חתונות".

עדן איפרגן גם היא מעצבת מוכרת מבאר שבע. היא עוד ניסתה לשדר עסקים כרגיל עד שיצאה ההנחיה של התקהלות עד 100 איש, "באותו יום היה גל של טלפונים והודעות, בנות שהודיעו לי שהאירוע כרגע נדחה או שפשוט מתקיים בצורה מצומצמת ולכן הן לא מעוניינות להשכיר שמלה מוגזמת לאירוע שבסוף מתקיים עם כל כך מעט אנשים. הכלות שלי הן היחידות שנשארו ובאו למדידות וגם כמובן לקחו את השמלה. אני מאמינה שכל בעלי העסקים בתחום האירועים יגידו פה אחד שהתקופה של החורף היא קשה בפני עצמה, ולא משתווה לתקופה הפעילה בקיץ שהלקוחות זורמים אלינו בכמות שהיא מחזיקה אותנו למהלך כל שאר השנה. לכן העובדה שמשבר הקורונה החל אחרי החורף זה היה קשה לכשעצמו מנטלית וכלכלית. לא האמנתי שזה יגיע לסדר גודל הזה ושיבטלו את כל האירועים אבל אני לא חושבת שאפשר בכלל להתכונן למשבר בסדר גודל כזה, בייחוד שאנחנו לא יודעים כמה זמן זה יימשך. הדאגה לבריאות שלי ושל הסובבים אותי גם ככה מטרידה אותי על בסיס יום יומי אז העובדה שגם יש לי לחץ ממה יהיה עם העסק לא מוסיפה. הדבר היחיד שנותר לעשות הוא לקוות שזה יסתיים כמה שיותר מהר ונחזור לשגרה כי אחרת אני מאמינה שהרבה עסקים ייכנסו לפער רציני בהכנסות שספק אם יצליחו להתאושש".

כמה ההפסד הוא גדול?

"בתחום שלי קשה לדעת כמה ההפסד גדול, כי בחודשים האלה יש המון עבודה ואירועים, כל יום בנות באות להשכיר שמלות, ויכולות להתקשר ולקחת שמלה מהרגע להרגע וזאת רוב ההכנסה. כרגע אני יודעת להעריך רק לפי מה שכבר סגרו אצלי מבעוד מועד, חלקן דחו וחלקן ביטלו לגמרי ככה שההפסד הוא גדול מאוד ומדובר בעשרות אלפי שקלים"

ומה הלאה? עונת החתונות מתקרבת…

"אני בטוחה שזה ישפיע לטווח הארוך מכמה סיבות. דבר ראשון חשוב לזכור שבנות לרוב סוגרות מראש. כרגע לקוחות לא סוגרות כי אין להן מושג מתי יתקיים האירוע או אם בכלל. אז כבר נוצר לי מין בור שבו אין לי עבודה עתידית. דבר שני, אנשים כרגע בלי עבודה והכנסה. קשה לי להאמין שאישה שיש לה משפחה או בחורה צעירה שלא הכניסה משכורת חודשיים או יותר תשקיע בנוסף למתנה עוד כסף על ביגוד/שיער /איפור, משהו שלפני משבר הקורונה הוא עניין נורמטיבי כמעט לכל אירוע".

"משבר הקורונה החל אחרי החורף שזה היה קשה לכשעצמו, מנטלית וכלכלית" עדן איפרגן

איפרגן ממשיכה לעבוד בתקווה שהמשבר ייגמר ועולם האירועים יחזור לעבוד,"עכשיו אני מתחילה את הבוקר בסטודיו, מתקנת שמלות מקולקציות קודמות, וכמובן תופרת קולקציה חדשה שאני כולי תקווה שבנות יוכלו ללבוש ממש בקרוב. גיליתי תחביב חדש של בישול ואפייה ואני מתעסקת בזה חלק מהיום, אבל יש גבול כמה אפשר לאכול".

גם נוי בן אבו, הבעלים של "בן אבו חינה", מספרת על הקושי, בעיקר של הכלות להתמודד עם המשבר, "בהתחלה היו חששות, בואו לא נשכח שהלקוחות שלי, נקודת הפתיחה שלהן היא מאוד רגישה, כלות שזה היום הכי מיוחד שלהם, ואל זה הצטרפו עוד חששות. האירועים שהיו אחרי ה12.3 החלו להתבטל או להידחות. כל אחד בחר לו את מה שנכון עבורו ואנחנו כמובן היינו לרשותם. בהתחלה עוד בחרתי לא להתייחס לזה והתפללתי והאמנתי שענף האירועים לא ייפגע עד שהיה ברור לכולם שזה המצב וצריכים להסתכל קדימה בעזרת הרבה אמונה, אופטימיות ורוח גבית מהמשפחות, מהצוות ומהכלות כמובן" היא אומרת וממשיכה, "כמובן שיש הפסדים, צריכים לזכור שזה עסק עונתי והימים חשובים ומורגשים. לטווח הארוך אני מקווה שזה לא ישפיע כי טבע האדם לחזור לעצמו ובטח לדברים שעושים לו טוב. עם כל ההפתעות שאני מכינה ללקוחות שלי, מי יוותר על הפקה כזו. אז בינתיים אני מאפשרת לעצמי לנוח קצת ולהכין את הקרקע בצורה המדויקת ביותר לרגע שנחזור".

"טבע האדם לחזור לעצמו ולדברים שעושים לו טוב" אחד מהעיצובים של נוי בן אבו

"תקבלי אותי בשושו"

מעצב השיער דודו קדוש ניסה לשמור על העסק עובד עד לרגע האחרון. הוא ריווח את התורים כדי שלא יהיה מפגש בין הלקוחות וניסה לשמור על העסק פועל עד לרגע שהבין שגם הוא לא יכול, "כשזה התחיל באירופה והיו דיבורים על ישראל התחילה האטה אבל לא בכמות גדולה. כשיצאו הנחיות חדשות, ממש אחרי כל הנחיה כזו היו ביטולים. אני ניסיתי לשמור על העסק ועשיתי פעולות כדי שנוכל לשמור על העסק. נתתי מרווח גדול בין לקוחה ללקוחה כדי שלא יהיו יותר מידי לקוחות במספרה. כמובן שעבודה עם כפפות ומסיכה. אבל בסוף ההנחיות לא השאירו ברירה והיינו צריכים לבטל את כל התורים לכל הלקוחות". קדוש מסביר כי הנזק הכלכלי הישיר הוא גדול, אבל גם יש נזק כלכלי עקיף, "כמובן שהוצאתי את כל העובדים לחל"ת כי סגרתי את העסק. כשמדברים על העצמאים ועל מה שהם חווים זה בדיוק זה. אני מפסיד כסף כל יום. אבל זה לא רק אני. יש ספקים שאני התחייבתי אליהם ומעבר לזה יש ספקים שעכשיו כי לא עובדים לא מספקים, גם להם יש משפחות, גם הם חווים אובדן הכנסות". קדוש מסביר כי בשונה ממשברים אחרים, במשבר הנוכחי הלא נודע הוא גדול יותר, "כבר חווינו טילים ומלחמות אבל הפעם זה אחרת. לא יודעים מתי זה ייגמר ואיך. יש גם את החשש מהחזרה. אנשים לא עבדו כמה חודשים, מאיפה יהיה להם כסף להוציא עכשיו על תספורות ותסרוקות, למרות שאני מקבל הודעות של נשים שרק מחכות שנפתח".

אם אתם נמצאים ברשתות החברתיות, המושג "לק ג'ל לא פחות ממושלם" לא זר לכם כשבונות הציפורניים הפכו למבוקשות ביותר. אלא שכבר למעלה מחודש, בונות הציפורניים לא עובדות, והלקוחות מחכות בקוצר רוח לרגע בו יוכלו לחזור לקוסמטיקאיות האהובות עליהן. שרית אלבז היא אחת מבונות הציפורניים המוכרות בעיר. כבר בשלב מוקדם מאוד היא נקטה באמצעי זהירות גם כשאמרו שהיא קצת פרנואידית כדבריה, "כבר לפני חודשיים פירסמתי באינסטגרם שלי שלמען הבטיחות שלי ושל הלקוחות כל מי שחזרה מחול עדיף שנחכה שבועיים עד שנתאם. קיבלתי כמה תגובות שחשבו שאני קצת פרנואידית וכמה ששיבחו את ההחלטה וראו את זה כהחלטה נכונה. עמדתי בסיטואציה לא נעימה עם כמה לקוחות קבועות שלי שרצו לחזור לארץ וכשאקבל אותן ישר ובסופו של דבר נאלצתי לבטל אותן. עם הזמן יצאה הנחייה כי יש לשמור על מרחק 2 מטר בין אנשים ונוצר בלבול גדול. פניתי לכמה קולגות שלי ניסיתי לברר מה עושים , התשובות היו שונות חלקן אמרו שהן ממשיכות לעבוד כרגיל עד להודעה חד משמעית חלקן הפסיקו לגמרי מהפחד. לא הרבה אחרי, משרד הבריאות הוציא הודעה חד משמעית שכל טיפולי היופי למיניהם אסורים וגם אני החלטתי לבטל את כל התורים העתידיים. כמובן שאף אחת לא רוצה להישאר במצב כזה. בנות מחכות לתור שלהן מאוד הן מתלהבות לבוא אלי להתפנק ולחדש את הציפורניים ומעבר לזה הן נהפכו לסוג של חברות שאנחנו נפגשות מידי חודש והן מספרות לי מה עובר עליהן".

אלבז מספרת על נזקים כלכליים גדול, "כל יום שאני לא עובדת זה הפסד משמעותי זאת תקופה שמבחינתי אני רוצה להשקיע בעסק שלי 100 אחוז כי אני לא משלבת עוד משהו בנוסף לזה. חשבתי שתהיה לי אפשרות לחתום בלשכת התעסוקה כמו כולם ואחרי שדיברתי עם הרואה חשבון שלי התברר שלא מגיע לי כלום. זאת תחושה ממש של חוסר אונים".

"הכסף שיש לאנשים לא יילך למותרות אחרי כאוס כלכלי כזה" שרית אלבז

אלבז מספרת כי קיבלה לא מעט פניות מלקוחות להגיע למרות ההנחיות, מה שהיא כמובן אל הסכימה, " כשפירסמתי את ההודעה שאני מבטלת את התורים העתידיים ידעתי מה יגיע בעקבות זה. קיבלתי הרבה הודעות מהלקוחות שהן התבאסו ושהן רוצות לבוא אלי בכל זאת. זה היה די משעשע. הן יצירתיות מאוד, ניסו לשחד אותי וכולן אמרו לי ״תקבלי רק אותי בשושו אף אחד לא ידע״ , ״אני אהיה מקרה חריג״ כמובן שזה לא אפשרי ועם כל האהבה הבריאות קודמת לכל. זה באמת מצב בעייתי שלא נתקלנו בו בעבר. ליבי עם הבנות שהן במצב כלכלי קשה כרגע ונראה שזה בור ללא תחתית. אין לנו מושג מתי זה יגמר, אין תאריך משוער וגם אחרי שכל הבלגן יגמר אני באמת לא יודעת באיזה מצב המדינה תהיה. אין ספק שכל מקצועות היופי הן מותרות לכל דבר. לדעתי העסקים הקטנים ימשיכו להיפגע עוד הרבה אחרי. הכסף שיש לאנשים בטוח לא ילך על מותרות אחרי כאוס כלכלי כזה. אנשים מתקשים לסיים את החודש".

 

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה