מגזין

הזמן עצר מלכת

מגזין27 במרץ 2020    6 דקות
0

בשבוע שעבר זאפה באר שבע היה אמור לפתוח את שעריו והפתיחה הגדולה נדחתה, כרגע, למועד לא יודע, "זו היתה אמורה להיות סגירת מעגל עבורי, אז ברור שיש צביטה בלב" אומר רן שקד, הבעלים של מועדון ההופעות

הזמן עצר מלכת

יום שלישי שעבר היה אמור להיות יום חג עבור רן שקד, יום מיוחד שניקז אליו עבודה מאומת של חודשים והשקעה כלכלית חסרת תקדים, ביום שלישי האחרון, שקד היה אמור לפתוח את זאפה באר שבע באופן רשמי עם הופעה של אביב גפן. אלא שתוכניות וחלומות לחוד ומציאות לחוד, ובמקום אביב גפן על הבמה ויום חג, שקד מצא את עצמו בצומת כלכלית לא פשוטה. שקד הוא חלק מקבוצת האיינשטיין להם מסעדות בתרבות הבילוי והפנאי בבאר שבע ובתל אביב, וכעצמאים הם חווים את הפגיעה הכלכלית אולי הקשה ביותר, "בכל פעם שיש מאבק, לחימה או כל דבר אחר, הענף שחוטף הכי הרבה זה המסעדנים והעסקים הקטנים והבינוניים. גם ככה הכל קשה. ולא בקטע של בכיינות, בענף הזה רק החזקים שורדים וזה לא פייר. אתה משלם ביטוח לאומי אתה משלם מיסים והכל, וברגע האמת אתה לא מקבל כלום. אני אפילו אבטלה לא יכול לקבל. אני עצמאי ולעצמאים אין אבטלה במדינת ישראל. אם אני לא דואג לעצמי ושומר בצד אני בבעיה" אומר שקד שנאלץ לסגור כמעט את כל העסקים ולצמצמם את הפעילות כמעט ב100 אחוז, "מה האורח רוח שלנו, אנחנו יכולים לסגור שבוע, שבועיים, זה נכון שעל הנייר עסק לא אמור לקרוס בשבוע שבועיים .אבל אנחנו לא שוויץ, אנחנו עוברים פה ממשבר למשבר, מאתגר לאתגר. פעם זה העובדים הזרים, פעם זה שכר המלצרים, אנשים עסוקים כל היום בהישרדות. אני חבר בארגון של 250 בעלי עסקים הכי חזקים בתעשייה ויש כעס גדול מאוד, האדמה רועדת. זה הולך להתפוצץ לאנשים בפנים. כולם יסגרו את העסקים, לא ישלמו מיסים ושילכו לחפש אותנו".

בקבוצה הוציאו מאות עובדים לחל"ת בלית ברירה, "אנחנו הוצאנו 350 עובדים לחל"ת בתל אביב ובאר שבע. עצרנו תשלומים לספקים וגם לספקים יש עובדים וגם גם להם יש חשבונות וילדים. זה כדור שלג. יש כאלה שעובדים ויש להם חשבונות מעוקלים, אפילו אבטלה הם לא יכולים לקבל. אני מרגיש שהגענו לנקודה שבה הכל צריך להשתנות, משהו לא עובד. זה לא רק אצלי, משהו פה לא עובד. אצלנו כל המסעדות והברים סגורים, אגאדיר עובד רק על משלוחים וזה גם מדשדש. מנהל הפך לשליח מנהל אחר לטבח. יש פה שישה מנהלים שעושים את זה. גם אניע עשיתי בשבוע שעבר משלוחים, אין מה לעשות. זה מצב באמת קטטוני".

שקד רואה מרכזי קניות שבאים לקראת השוכרים ומדגיש כי כך המדינה צריכה להתנהל, "בסינמה סיטי הוציאו הודעה שמבטלים לנו את השכירות של מרץ. לא דחייה, ביטול לגמרי. הם אומרים המקום סגור לא ניקח שכירות. אצלנו אוניברסיטת בן גוריון לא הסכימו לוותר לנו על שכירות בתקופה הזו.  מה המדינה עושה? דיברו על דחיית המע"מ. זה עבודה בעיניים. מה עוד חודש יהיה לי לשלם מע"מ. המדינה שוחטת אותנו. צריכים להתחיל מ-0 כי הוכח שאנחנו לא יודעים לפעול במצבי חירום".

כאמור, ביום שלישי שעבר שאפה באר שבע היתה אמורה לפתוח את שעריה במלוא כבוד והדר. אביב גפן, משה פרץ, עידן חביב ועמיר בניון הם רק חלק מהאמנים שהיו אמורים להגיע בשבוע הראשון של הזאפה, "זה התחיל עוד כמה ימים לפני הפתיחה שעבדנו בקדחתנות ממש סביב השעון בעבודה מטורפת. עשינו ניסויים בכל מה שקשור לערב חדש. היה אמור להיות ערב מוזמנים להרצה ראשונה ואז ביום רביעי בערב יצאה הודעה שלא יהיו התכנסויות מעל 100 איש. הסתכלתי על זה והמנוע שלי, הדי אן איי שלי לא אפשר לי לשקוע אלא לחשוב מה עושים עכשיו. מיד ביטלתי את הערב שלמחרת, מעין מנגנון אוטומטי שגורם לך לפעול ישר". שקד מספר שעוד היתה ישיבה ומחשבה אולי לפתוח בצורה מצומצמת מה שירד מיד מהפרק עם ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, "אנחנו למודי סגירות בגלל דברים שעברנו. המציאות שלנו היא כזו. עשינו ישיבת מטה בזאפה ויומיים אחרי זה שגם את המאה הורידו זאפה הוציאו את כל העובדים לחלת בגלל ההנחיה. גם אנחנו פעלנו באותה מתכונת. זה היה שבוע שבו היו אמורים להגיע ביום שלישי  אביב גפן ואחריו עידן חביב, משה פרץ ועמיר בניון. כולם מופעים שנמכרו אליהם כל הכרטיסים, כל המופעים מכורים, הבמה מוכנה. המקום ערוך, נקי, מסודר, שולחנות מסודרים, המטבח נקי ומצוחצח. פשוט לבוא, להדליק חשמל ולהתחיל לעבוד. הזמן עצר מלכת".

צילום: מאיר אבן חיים

שקד מסביר כי הבעיה הכי גדולה היא אי הידיעה, "הבעיה הכי גדולה זה אי הידיעה אם זה יחמיר, אם יהיה לזה סוף. מקום חדש, חלק מהתזרים שלו זה האירועים הראשונים שלו שהוא עובד, בנינו מערך של 45 הופעות עד מאי שכולם נדחו. מופעים שנמכרו ורובם בסולד אאוט".

כשהבנת שהפתיחה הגדולה כנראה תידחה, איך הרגשת?

"אני לא דרמטי, לא תפסתי את הראש. היה לי איזה דאון של כמה שעות. ראיתי את כולם בטלפונים. אמרתי לעצמי שאני לא שוקע. למחרת עוד עשיתי חפיפות, אחרי זה עוד היו טעימות לשמור על רצף, לא ללכת לאיבוד כי בכל זאת זה היה אחרי 3 חודשים של הכנות לכל הצוות".

ביום שלישי, בערך בשעה בה היה אמור גפן לעלות לבמה שקד מצא את עצמו יושב בבית במחשבה על הפתיחה, "כתבתי פוסט ואמרתי 'אני עכשיו אמור לשבת עם כוס וויסקי טובה, לראות את ההופעה'. המופע הראשון שראיתי בזאפה היה של בלקפילד, ואביב גפן הוא גיבור מוזיקלי מהילדות, רציתי לסגור מעגל, זו היתה סגירת מעגל עסקית, כל מה שעשיתי בעסקים בחיי התנקז לרגע הזה, לעסק אחד, אז ברור שהיתה לי צביטה בלב, אבל אני כהרגלי קם בבוקר עם כוחות מחודשים. אני נשאר אופטימי משום מה. אולי כדי לשמור על הגחלת. אני מפחד לשקוע.

כיתובים : "המדינה שוחטת אותנו. צריכים להתחיל מ-0" שקד

היה אמור לשבת עם כוסית וויסקי ולצפות באביב גפן. שקד בהכנות לפתיחת הזאפה

 

 

 

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה