מגזין

"סיפור חוזר" לעבודה

מגזין10 בספטמבר 2019    9 דקות
0

החנות בבאר שבע של רשת "סיפור חוזר" הצליחה להשיב לשוק התעסוקה וההשכלה עשרות רבות של מתמודדי נפש. על השילוב בין ספרי יד שנייה במחיר מוזל ביותר לריפוי נפש האדם

"סיפור חוזר" לעבודה
תרומה לקיימות. לקוח של "סיפור חוזר" בבאר שבע | צילום: באדיבות "סיפור חוזר"

תחושת הקהילתיות המיוחדת בבאר שבע היא אחד מסודות ההצלחה של רשת "סיפור חוזר" (ראה מסגרת) בבירת הנגב, הפעילה בעיר כ-8 שנים. מנהלת אזור באר שבע של הרשת ואחד ממתמודדי הנפש הפועל בה במשך שנים מספרים איך גם נותנים ומקבלים עזרה נפשית וגם תורמים לקהילה.

מנהלת אזור בירת הנגב ב-8 השנים האחרונות עדי נוריאל-אברהם המתגוררת בבאר שבע ומחזיקה ובתואר ראשון בספרויות זרות ובתואר שני בניהול מלכ"רים (מוסדות ללא כוונת רווח) שניהם מטעם אוניברסיטת בן גוריון, מספרת: "האמת היא שהפרויקט הזה עדיין לא היה בעיר לפני 8 שנים, ועניין אותי כל נושא ההקמה ולהביא משהו חדש לבירת הנגב. המיזם הזה פעל באזורים אחרים בארץ, אבל לא בדרום. הוא משלב אהבה גדולה לספרים ולאנשים, וזה בעצם המקום ש-2 הדברים האלה מתחברים".

"הצלחה אדירה"!

לדברי נוריאל-אברהם, "הבסיס של 'סיפור חוזר' הוא עמדות ספרים שיש בבתי עסקים, בתי קפה ומסעדות; אז, בהתחלה היה צריך להיכנס לעומקי העיר, ולעבוד יחד עם בעלי העסקים בה, כדי לנסות לגייס שיתופי פעולה. לשמחתי, ואני רואה את זה גם עם הקמת החנות והתפתחות הפרויקט במהלך השנים, יש משהו מאוד קהילתי ומקבל בעיר הזאת. ולכן כמעט מיד היה לנו שיתוף פעולה דרך התוכנית של 'הדירות הפתוחות' באוניברסיטה שעזרו לי להגיע לאיזה מרכז קליטה בעיר, והצלחנו להקים מחסן, וכבר בתחילת הדרך שלנו התהוו הרבה שיתופי פעולה. אחרי בערך שנה, נפתחה החנות ברחוב רמב"ם 1, שהייתה החנות ה-2 של הרשת בכל הארץ".

איך כל האופרציה של "סיפור חוזר" פועלת בעצם?

"אנחנו עובדים עם כל מיני מסגרות בבאר שבע, שמכירות אותנו ומפנות אלינו אנשים שבעצם מעוניינים להתקדם אחר כך לעבודות אחרות בשוק החופשי; המטרה המרכזית של מה שאנו עושים היא הכשרה וליווי גם למעסיקים בהמשך. עברו דרכנו כבר עשרות רבות של אנשים במשך כל שנות הפעילות שלנו. בזכות העבודה של הרשת, אנשים מתקדמים לעבודות אחרות, לשירות צבאי או אפילו ללימוד אקדמי. חשוב להדגיש שאנחנו מקום להכשרה תעסוקתית, ולא מהווים מקום עבודה, אלא סוג של תחנת מעבר; אנשים מגיעים אלינו לתהליך שיקום, כשהם מתמודדים עם קשיים נפשיים ואתגרים תעסוקתיים, והמטרה שלנו היא להחזיר אותם למעגל התעסוקה".

ספרי יד שנייה במצב מצוין. ספרים בחנות בבירת הנגב | באדיבות "סיפור חוזר

 

והיא ממשיכה: "בתכל'ס, אנשים מגיעים לחנות, ומשתלבים בתפקידים שונים: עבודה מול מחשב, כתיבת המלצות לספרים, מכירות כמובן והזמנות באינטרנט; רשת 'סיפור חוזר' מהווה את המקור הגדול ביותר לקניית ספרים און ליין במדינת ישראל, והחבר'ה שלנו מקבלים גם הכשרה כזאת, הדרכות שונות וליווי אישי. בסך הכל, יש כאן הצלחה גדולה; אני יכולה להגיד על באר שבע שיותר מ-30 אחוזים מאלה שאני עדיין מלווה עובדים כיום בשוק החופשי, וזה לא כולל הרבה שאנו כבר לא מלווים, והתקדמו ללימודים או לתעסוקות אחרות. מבחינתי, זו הצלחה אדירה"!

"פיתוח פריפריאלי"

ונראה שזה גם מגדיל את המודעות לקיום שלכם בבירת הנגב.

"נכון, אני חושבת שהיום החנות של 'סיפור חוזר' הפכה להיות הרבה יותר מוכרת בעיר; יש לנו הרבה לקוחות קבועים שמבקרים שוב ושוב, כולל אנשים רבים מתחום הכתיבה, סופרים ומשוררים מקומיים, המבקשים מאיתנו לקיים בחנות ערבי שירה או חשיפה לספר ביכורים. הקשרים הקהילתיים שלנו רק הולכים ומתפתחים עם כל מיני יוזמות בעיר העתיקה ומצד העירייה; יש סיורים של 'קוביית רוטשילד' ו'איי לאב ב"ש" בעיר העתיקה לתלמידי תיכון ואנשי אקדמיה, וכחלק מהסיור הם מגיעים לחנות, ומכירים את המיזם, ולומדים על המקום של עסקים חברתיים. השתתפנו השנה לראשונה בשבוע הספר העירוני, ואנחנו מוזמנים להרבה ירידים, אבל הקשר עם העירייה הוא זה שהולך ומתהדק במיוחד".

ומנהלת הסניף מוסיפה: "השאיפה שלי היא שאולי תיפתח חנות נוספת בעיר, באזור קהילתי נוסף. אני רואה באמת את המקום הקהילתי של באר שבע לעומת ערים אחרות באזור הנגב שאני מכירה כמנהלת האזור, והמקום הקהילתי הוא מאוד ייחודי לבאר שבע, מאפשר ופותח דלתות. אני מרגישה שבבירת הנגב זה בא מהלב, ולא רק מהמוסד או מהעירייה, אלא זה משהו שטמון באנשים. יש הרבה יוזמות חברתיות גם באוניברסיטת בן גוריון, 'הרשת' ו'איי לאב ב"ש' ויוזמות של אנשים פרטיים שאכפת להם, ורוצים לראות את העיר הזאת גדלה, ולחזק את הקשרים בין התושבים שלה. אימא שלי גדלה בעיר כשהייתה כמו קיבוץ קטן, ויש אנשים שמנסים להחזיר את התחושה הזאת. זה די מדהים בשביל עיר גדולה ומפותחת, תחושת הקהילתיות הזו".

בדרך לעבודה בשוק החופשי. חנות "סיפור חוזר" בבאר שבע | סיגל אליהו

 

ומה טומן לכם העתיד, התפתחות גם מעבר לבירת הנגב?

"כן, אבל גם בבאר שבע וגם פיתוח פריפריאלי מחוץ לבאר שבע. אני מאמינה שיש הרבה מקומות שמיזם כזה יכול לתרום גם להם. תראה, מבחר הספרים שיש לנו בחנות הוא לא ספרי יד שנייה מרופטים אלא ספרים טובים וחדשים ואפילו חדשים מאוד, ובמחיר שהוא באמת שווה לכל נפש (20 שקלים בלבד). כיף לראות שהאוכלוסייה עדיין קוראת ומחפשת את זה על אף כל האלטרנטיבות שנמצאות סביבנו".

"הרשת תרמה"

אחד מנותני השירות הוותיקים בחנות של "סיפור חוזר" בבירת הנגב הוא מתמודד הנפש משה (שם בדוי), 47 יליד באר שבע, שמגלה: "עברתי מסלול חיים רגיל, כולל תיכון ושירות צבאי מלא. אחר כך, הלכתי ללמוד פה בבן גוריון לתואר ראשון בפילוסופיה ותנ"ך, והמשכתי לתואר שני בתנ"ך. ואז, במהלך התואר השני, חוויתי משבר נפשי, והפסקתי את התואר באמצע. קודם לכן, לימדתי תנ"ך, והמשבר הנפשי הזה הכריע אותי. הייתי מטופל, ועברתי שיקום ארוך. בסופו של דבר, שיקמתי את עצמי, עבדתי תקופה מאוד ארוכה, ובניתי משפחה. התחתנתי, ויש לי ילד בן 13.5".

אלא ש"בסופו של דבר, אני גרוש. אחרי הגירושין, הגעתי ל'סיפור חוזר'. בדיוק נפתחה החנות כאן בבאר שבע, ופשוט עובדת סוציאלית הפנתה אותי למנהלת. זה היה ממש בחיתולים כשהחנות התחילה לפעול, ואני הייתי אחד מהראשונים שעזרו להתפתחות שלה. אני כמעט 7 שנים ב'סיפור חוזר'. התחלתי בעבודות פשוטות כמו ספירת מלאי והזנות ספרים חדשים, אבל לאט לאט התקדמתי, והפכתי להיות אחמ"ש (אחראי משמרת) ואחראי על הצוות ועל כל מה שקשור בניהול החנות (אם יש בעיה או צורך או משהו שמתעורר), אחראי על הקופה, ולמלא דוחות נוכחות ודוחות אחרים".

אבל זו לא ממש עבודה, שאתה מקבל עליה שכר.

"נכון, זו עבודה שיקומית, תחנת מעבר בעצם. היו לי בעבר 'יציאות' לשוק החופשי מ'סיפור חוזר', ועבדתי כמדריך אישי של מתמודדים אחרים. יש כל מיני פרויקטים ב'סיפור חוזר', לא רק בחנות, כמו עבודה ב'רכבת ישראל'. אז, לי היו הפסקות של יציאה לעבודה בשוק החופשי, והועסקתי במספר עבודות, אבל כל הזמן 'סיפור חוזר' ליוו אותי, והיו בשבילי עוגן. הרשת תרמה לשיקום המקצועי שלי ויותר מזה לשיקום הנפשי".

"רצונות ושאיפות"

למרות ההצלחות החלקיות של משה ביציאה לעבודות "רגילות", הוא איננו מתייאש, ודווקא מעודד משום שלדבריו, "כרגע אני במגמה של למצוא עבודה בשוק החופשי בתחום הספרנות מידענות. מאוד מעניין אותי לעבוד בספרייה ולהשתלב. אני גם מאוד אוהב את עולם הספרות. אני אוהב ספרים וספרות ולקרוא. אני גם כותב שירה, שירים שבעצם מייצגים את מצב ההתמודדות שלי, המצב הנפשי, ואני גם כותב סיפורים".

מה למשל?

"כתבתי סיפור ילדים שאני בתהליך להוציא אותו לאור, שנקרא '2 האימהות של נווה'; זה סיפור על ילד אומנה שיש לו 2 אימהות, אחת ביולוגית ושנייה מטפלת. הספר מביא את ההתמודדות שלו עם כל העניין. זה גם נוגע לפן האישי שלי, כי הילד שלי נמצא בימים אלה במשפחה אומנת, כך שזה בא מהתחום האישי שלי, נושא הנוגע לי אישית. אני מעוניין שעוד הרבה ילדי אומנה ייחשפו לסיפור הזה על אהבה ונתינה".

והוא מסכם: "המוטו של 'סיפור חוזר' הוא לשלב את המשתקמים בשוק העבודה. הם מעסיקים לצורך העניין אפילו עובדת השמה שרק מחפשת כל הזמן עבודות למשתקמים, ומלווה אותם לאורך כל הדרך. השילוב בשוק העבודה החופשי מאוד עוזר למתמודדים, נותן להם תחושת ערך עצמי, ומפחית להם את הסטיגמה הלא טובה. אנשים צריכים להבין שמתמודד נפשי הוא קודם כל אדם, אדם עם רגשות, רצונות ושאיפות. וחוץ מזה, רוב המתמודדים עובדים, מתפקדים וחיים בקהילה במסגרות השונות".

"סיפור חוזר"

רשת "סיפור חוזר" מוכרת אך ורק ספרי יד שנייה, מהישנים והנדירים ביותר ועד לחדשים ביותר, כולם במצב מצוין, ונמכרים במחיר אחיד של 20 שקלים. הרשת מונה כיום 18 חנויות בפריסה ארצית מעכו ועד באר שבע (כולל חנות בשכונה החרדית מאה שערים בירושלים) ומוקד שירות לקוחות. בקרוב תיפתח חנות חדשה בפרדס חנה, ובאחרונה נפתחו חנויות חדשות בירושלים, תל אביב, דימונה ופתח תקווה.

מלבד החנויות ל"סיפור חוזר" יש כ-400 נקודות מכירה בפריסה ארצית, והרשת מפעילה את אתר האינטרנט הגדול בארץ למכירת ספרי יד שנייה עם 50 אלף כניסות בחודש. אולם, החלק העיקרי המאפיין את "סיפור חוזר" בבאר שבע הוא זה הקהילתי, שיתופי הפעולה שנוצרים עם העירייה ארגונים חברתיים וגופים הפועלים בעיר העתיקה.

בנוסף, הסניף של הרשת בבירת הנגב הוא אחת הנקודות בסיורים שמוציאה תנועת "איי לאב ב"ש"; מטרה המיזם היא לחבר באר שבעים לעיר העתיקה, ולהכיר כמה דברים שונים ומיוחדים הקיימים בבירת הנגב. "סיפור חוזר" גם תורמת לקיימות ולשמירה על איכות הסביבה באמצעות עידוד קנייה של ספרי יד שנייה, המונע ייצור נייר מיותר וכריתת עצים נוספים.

זאת ועוד, רשת "סיפור חוזר" מתפעלת בימים אלה ספרייה בפארק הסופרים בבאר שבע, ומגיעות אליה קבוצות רבות של תלמידים בבתי ספר, כדי לראות את העשייה החברתית, ספרי יד שנייה וקבלת השונה.

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה