מגזין

"חיי השגריר אולי נראים זוהרים, אבל יש הרבה עבודה קשה"

מגזין17 באפריל 2019    9 דקות
0

כך יוסי שלי, שגריר ישראל בברזיל, שמספר בראיון חגיגי על הקשר האישי שנוצר בינו לנשיא ברזיל, אשר עורר השבוע סערה בעקבות דבריו השנויים במחלוקת על זיכרון השואה > על החוויות שעבר מאז שנכנס לתפקידו > שיפור היחסים בין המדינות בתקופה האחרונה > החיבור לבירת הנגב > והאם יתמודד שוב בעתיד על ראשות עיריית ב"ש?

"חיי השגריר אולי נראים זוהרים, אבל יש הרבה עבודה קשה"
עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו. השגריר יוסי שלי | צילום: אלבום אישי

היחסים הדיפלומטיים בין מדינת ישראל לברזיל מעולם לא היו במצב טוב יותר. לראייה, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ערך ביקור היסטורי בארץ הסמבה רק בדצמבר האחרון, במהלכו השתתף גם בטקס ההכתרה של הנשיא החדש, ז'איר בולסונארו. לפני כשבועיים, הנשיא הברזילאי הגיע לישראל לביקור גומלין שהוכתר כמוצלח, במהלכו נחתמו מספר הסכמים לשיתופי פעולה במגוון תחומים בין המדינות. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בשיפור היחסים בין שתי המדינות הוא שגריר ישראל בברזיל, יוסי שלי.

קרבה אישית לנשיא ברזיל

שלי (61), באר שבעי מבטן ומלידה, כיהן בעברו במספר תפקידים בכירים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. בין השאר היה מנכ"ל עיריית באר שבע בשנות ה-90 ובהמשך כיהן כמנכ"ל ויו"ר רשות הדואר, שם הוביל רפורמה כשהפך את הדואר מרשות לחברה. לפני כשנתיים וחצי מונה שלי לשגריר ישראל בברזיל ואין ספק שמדובר בפסגת הקריירה שלו. עד כה, שלי עושה חיל ותורם רבות לשיפור היחסים בין המדינות.

בראיון ל"שבע" מספר שלי כי ההיכרות שלו עם נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, החלה הרבה לפני שבולסונארו נכנס לתפקידו בינואר האחרון. "אני מכיר את בולסונארו מלפני כשנתיים, כשהוא בקושי אוזכר כמועמד לנשיאות ועדיין לא סומן אז כמועמד המוביל לתפקיד". באשר לכותרות שתופס בתקשורת נשיא ברזיל, מוסיף שלי: "הוא איש מדהים. לצערי, היו כאלה שתייגו אותו כאחד שהוא נגד מיעוטים ונגד נשים וזה כל כך לא נכון. אמנם היו לו פה ושם התבטאויות כאלה ואחרות בעבר, כמו לכל פוליטיקאי והיו כאלה שלקחו את ההתבטאויות הללו רחוק מאוד, כאילו שזה מה שמאפיין אותו. זה נורא חבל מפני שזה לא נכון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו | צילום: קובי גדעון, לע"מ

בולסונארו, שנחשב לידיד גדול של ישראל, הגיע כאמור לפני כשבועיים לביקור רשמי בישראל. לדבריו של שלי, הביקור הוביל לתוצאות חיוביות ביותר: "בולסונארו הגיע לביקור רשמי בארץ כדי לשפר את מערכת היחסים בין ישראל לברזיל. הוא נפגש עם ראש הממשלה והביא איתו משלחת גדולה של ארבעה שרים וגם סנטורים. זו הייתה משלחת בהיקף חסר תקדים. נערכו כאן כנסים כלכליים וקידמו בזכות הביקור הזה שישה הסכמים מסחריים של שיתופי פעולה בין המדינות שאף פעם לא היו. בין השאר בתחומי התיירות, התחבורה, הסייבר, המדע והביטחון. זה היה ביקור מדהים שתרם רבות ליחסים בין המדינות".

זמן קצר לאחר ביקורו בישראל, בולסונארו עורר סערה, כאשר בפגישה שקיים עם כמרים אוונגליסטים בריו דה ז'נרו אמר כי: "פשעי השואה ניתנים למחילה. אך אין לשכוח אותם. אנחנו יכולים לסלוח, אבל אנחנו לא יכולים לשכוח. אלה ששוכחים את עברם, נידונו שלא יהיה להם עתיד".

דבריו של בולסונארו גררו ביקורות קשה מצד גורמים רבים בישראל. יוסי שלי, יצא להגנתו של נשיא ברזיל וסבור כי דבריו של בולסונארו לא הובנו כהלכה: "הנשיא בולסונארו אמר דברים מרגשים באשר לביקורו האחרון בישראל ויד ושם. דבריו הבהירו בצורה ברורה את התנגדותו לרצח העם הגדול בהיסטוריה, שהוא השואה. בשום חלק של נאומו הנשיא לא הפגין חוסר כבוד או אדישות לסבל היהודי. אלה שמנסים להעלות חשדות באשר לדבריו של הידיד הגדול של העם והממשלה בישראל, לא יצליחו".

צילום: אלבום אישי

בנוסף, בולסונרו העביר ליוסי שלי, הבהרה באשר לדבריו וביקש באמצעותו של שלי להעביר את מסר לממשלת ישראל ולעם בישראל. בולסונארו כתב במכתבו לשלי: "לעם ישראל! בעת ביקורי בירושלים, כתבתי בספר המבקרים של יד ושם: 'אלו השוכחים את עברם, נידונים לכך שלא יהיה להם עתיד'. על כן, כל פרשנות אחרת היא בעלת עניין רק לאנשים המבקשים להרחיק אותי מחבריי היהודים. סליחה כיום היא דבר אישי ומעולם לא התכוונתי להשתמש במילה בהקשר היסטורי כמו במקרה של השואה, שבמהלכה בוצע רצח עם אכזרי של מיליוני חפים מפשע".

קשר חזק עם הקהילה היהודית

במהלך התקופה מאז שנכנס לתפקידו, שלי עבר בברזיל מספר חוויות בלתי נשכחות מבחינתו: "כשהגעתי לביקורים רשמיים במדינה כזו או אחרת, היו מקרים שקיבלו אותי עם שטיח אדום וזה היה דבר מדהים מבחינתי. אתה מגיע ממדינה שהיא יחסית קטנה על הגלובוס ופתאום פורשים לפניך שטיח אדום ומנגנים את ההמנונים של שתי המדינות וזה מאוד מרגש. נכון שכבר כיהנתי בתפקידים בכירים, אבל זו חוויה שלא עברתי עד עכשיו. היו גם חוויות מרתקות מסוג אחר, כשאתה פוגש לדוגמא אוונגליסטים, שזה זרם בתוך הנצרות שאוהב את הישראלים ומתפלל לשלום ישראל. יש קרוב ל-40 מיליון אוונגליסטים בברזיל. זו תופעה יוצאת דופן וכשמזמינים אותך לתת דברי ברכה בכנסיות בכל רחבי ברזיל, אתה נכנס לשם ותוך כדי פונים אליך אנשים כנציג מדינת ישראל ומבקשים ממך ברכה, כאילו שאתה איזשהו אדם קדוש. היו מקרים שאנשים פשוט בכו מעצם המעמד של לפגוש פיזית נציג של מדינת ישראל".

מה לא ידעת על ברזיל וגילית רק לאחר שנכנסת לתפקיד?

"מלבד התופעה המדהימה של האוונגליסטים שלא הייתי מודע אליה לפני כן, לא ידעתי שזו מדינה כל כך עצומה ושיש בה כל כך הרבה שוני בין האזורים השונים ברחבי ברזיל. כולם מכירים את סאו פאולו וריו דה ז'נרו, אבל כשאתה מגיע לכאן, אתה מגלה שחיים פה 220 מיליון אנשים ונחשף לתרבויות השונות שמרכיבות את החברה הברזילאית. אתה מאוד מופתע לגלות שגם כאלה שחיים בדוחק מבחינה כלכלית, הם אנשים מאושרים בחלקם, שתמיד מחייכים ונמצאים במצב רוח טוב".

מה הברזילאי הממוצע יודע על ישראל?

"צריך להבין שמתוך 27 המדינות שיש בברזיל, המדינה הכי קטנה בברזיל היא בגודל של ישראל. בשביל מרבית הברזילאים, ישראל היא מדינה קטנה שנמצאת במזרח התיכון ומוזכרת לרוב בהקשרים של הסכסוך הישראלי-פלשתינאי. אבל, כשאנחנו מוציאים משלחות ואנשים מגיעים לבקר בישראל, הם מאוד מתרשמים. הם לומדים על ההיסטוריה העשירה של ישראל והם חוזרים מוקסמים לברזיל. הפער בין מה שהברזילאי הממוצע יודע באמת על ישראל, למה שיש בפועל, זה פשוט מדהים".

חוגגים 70 לישראל | צילום: אלבום אישי

איך בנוי סדר היום של שגריר ישראל בברזיל?

"כשיש לי ביקור מחוץ לברזיליה (בירת ברזיל שבה נמצאת השגרירות הישראלית מ.ש), אז אני הולך לפגישה עם מושל של מדינה, או ראש עיר, או כל מני ארגונים שבאים במגע עם ישראל, או שאני הולך לקבלות שבת שמזמינים אותי בבתי כנסת ברחבי ברזיל. ברוב הימים אני מגיע למשרד בברזיליה וסדר היום בנוי מעבודה פקידותית שגרתית שכוללת בין השאר מענה למכתבים שנשלחו אליי, או פגישות שמתואמות עם אנשים שמגיעים אליי לשגרירות. יש בין השאר פגישות עם שרים וגורמי ממשל כדי לקדם יוזמות ושיתופי פעולה. יש כמובן פעילות קונסולרית של אנשים שרוצים להוציא דרכונים ולעדכן על ילדים שנולדו. אני מטפל יחד עם הצוות שלי גם בפעילויות של תרבות, או בעניינים של כלכלה וטכנולוגיה. בנוסף, אתה גם עושה פעילות דיפלומטית בכך שאתה מתארח בשגרירויות של מדינות אחרות כשהן מציינות את יום העצמאות שלהם, ואתה מגיע לאירוע כנציג של מדינת ישראל. זה קורה כל כמה ימים. אנחנו לדוגמא הולכים לציין אצלנו בשגרירות את יום העצמאות של ישראל ב-15 במאי ונעשה אירוע מיוחד שאליו נזמין את כל הדיפלומטים מהמדינות השכנות. חיי השגריר אולי נראים מבחוץ כזוהרים, אבל יש כאן הרבה עבודה קשה".

טיסות ישירות לסאו פאולו

במשך שנים רבות לא היו טיסות ישירות בין ישראל לברזיל, כך שמי שרצה לטוס בין המדינות, נאלץ לעשות עצירת ביניים של כמה שעות באירופה. אולם, לאחרונה נפתח קו תעופה ישיר בין ישראל לסאו פאולו, מה שמקצר את משך הטיסה בין המדינות בכחמש שעות. לדברי שלי, עובדה זו צפויה לשפר את אחד התחומים החשובים ביותר בקשר בין המדינות, תחום התיירות: "נושא התיירות הוא נושא מוביל בין המדינות. העניין של טיסה ישירה בין ישראל לברזיל הוא פקטור רציני ביותר, בכך שאנשים לא צריכים לבזבז כמה שעות על עצירת ביניים באירופה. יש בשנה כ-50 אלף תיירים בין המדינות, שזו כמות יחסית קטנה ביחס לגודל האוכלוסייה של ברזיל. לאחר שהיחסים בין המדינות השתפרו רק לאחרונה, ישנו יותר רצון מצד הברזילאים לבקר בישראל. במקביל, הרבה ישראלים רוצים לבקר בברזיל. אני מעריך שלאור מערכת היחסים הטובה שנרקמה לאחרונה בין המדינות ולאור העובדה שיש בין ברזיל לישראל שלוש טיסות ישירות מדי שבוע, בשנת 2019 נראה גידול בתיירות בין המדינות".

"ניפצתי הרבה תקרות זכוכית"

שלי הוא דמות מוכרת בבירת הנגב. הוא נולד וגדל בעיר. כאן נמצאים בני משפחתו וחבריו הטובים. במהלך שנות ה-90 הוא מילא מספר תפקידים בכירים בעיריית באר שבע, כאשר תחת ראש העירייה יצחק (איז'ו) רגר ז"ל, כיהן שלי כאמור כמנכ"ל העירייה.

עם משלחת הסיוע לברזיל. יוסי שלי | צילום: אלבום אישי

"זו הייתה תקופה של גל העלייה הגדול ממדינות ברית המועצות", נזכר שלי. "היינו צריכים להתמודד עם קליטה של 50-60 אלף עולים חדשים בזמן קצר ולצורך כך בנינו חמש שכונות חדשות. כמה מהשכונות החדשות של באר שבע, בין השאר נחל עשן, נווה זאב ונאות לון, נבנו בתקופה ההיא. הייתה בנייה מואצת ברחבי העיר כדי לתת מענה של מגורים לכל העולים שקלטנו. כל הצוות, יחד עם איז'ו רגר ז"ל, היינו שותפים להיקף בנייה עצום. זה היה כמו לבנות עיר חדשה, ובמקביל היה צריך גם לסייע ביצירת מקומות עבודה חדשים לאותם עולים. עד לאותה תקופה, הייתה סטגנציה בבאר שבע. פתאום, תוך כשנתיים מעיר של כ-150 אלף תושבים הגענו לאזור ה-200 אלף. זה היה צעד חסר תקדים ומשהו שההיסטוריה תמיד תזכור".

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה