מגזין

באר שבע חוגגת 70 | חלק ב'

מגזין19 באפריל 2018    4 דקות
0

בית החולים הגדול בדרום, המקום אליו כולם הגיעו במשך שנים לראות מופעים, הקניון הראשון, מקומות בילוי נוסטלגיים והפוליטיקאי הכי בכיר שצמח מבירת הנגב. וגם: היכן תמצאו את הקבב הרומני הכי טעים במדינה, אם לא בבירת הסייבר של ישראל?

באר שבע חוגגת 70 | חלק ב'

בית החולים "סורוקה"

בית החולים האוניברסיטאי ע"ש "סורוקה" הוא המוסד הרפואי המרכזי בנגב, ונחשב לבית החולים הרביעי בגודלו במדינה. הוא משרת כמיליון נפש, חיילים ואזרחים, שמתפרסים על פני 60 אחוזים משטחה של מדינת ישראל.

"סורוקה", הנמנה על קבוצת בתי החולים של קופת החולים "שירותי בריאות כללית", נחנך באוקטובר 1959, ולאחר פטירתו של המנהל האדמיניסטרטיבי של ה"כללית" משה סורוקה, שהיה לו תפקיד חשוב ביותר בהקמת המוסד, הוחלט לקרוא את בית החולים על שמו. בסוף 1974, נפתח בשטח המוסד בית הספר לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון, ומאז הפך בית החולים גם לאוניברסיטאי.

"סורוקה" (כיום, בהנהלת ד"ר שלומי קודיש) הוא כיום המרכז הרפואי האוניברסיטאי הגדול בארץ, עם מחלקת הטראומה הכי גדולה במדינה, וכן יחידות מיוחדות, כמו היחידה לטיפול בפגיעות בעלי חיים. במרכז סבן למיילדות שבמוסד נולדו אשתקד יותר מ-17 אלף תינוקות.

סורוקה

סורוקה | צילום: באדיבות בית החולים סורוקה

חלק א' של הפרויקט

היכל התרבות באר שבע

היכל התרבות אשר נמצא במרכז העיר בסמוך לעיריית באר שבע, היה המקום בו במשך עשרות שנים התקיימו ההופעות הגדולות שהגיעו לבירת הנגב. האולם הגדול מכיל יותר מ-500 מקומות והתקיימו בו הופעות של מיטב אמני אצנו מכל תחומי התרבות. במשך שנים היה שייך להסתדרות העובדים הכללית וחלק מהצגות תיאטרון באר שבע התקיימו באולם. בעבר בקרבת האולם היו בתי קפה ומסעדות מה שהפך את היכל התרבות לעוגן מרכזי בחיי התרבות והלילה בבאר שבע. היום היכל התרבות עבר לידיים פרטיות ומקיים הופעות לכל המשפחה.

היכל התרבות | צילום: ארכיון "שבע"

מקומות בילוי נוסטלגיים

תרבות הפנאי בבאר שבע עברה לאורך השנים הרבה מאוד גלגולים כאשר במשך תקופה ארוכה מרבית מקומות הבילוי התרכזו סביב העיר העתיקה. עם השנים קמו מרכזי קניות חדישים שהיוו אלטרנטיבה. בין מוקדי הבילוי המרכזיים ניתן לציין בתי קפה נוסטלגיים כדוגמת אפרופו, פטפוט וקפולסקי. הצעירים שבנינו זוכרים את הסקטלנד שיהווה מוקד משיכה להרבה מאוד בני נוער מרחבי העיר ואת טוסט את רוק שמשך אף הוא צעירים רבים. בין מקומות הבילוי היותר נוסטלגיים שהיו לבאר שבע, אי אפשר שלא לציין מפגש מונטנה. המפגש הכי מוכר בבאר שבע ששכן בסמוך לשכונת נווה נוי, שהיה מוכר גם בזכות הגלידה הטעימה.

מפגש מונטנה | צילום ארכיון: "שבע"

קניון הנגב

הוקם בשנת 1990 ולמעשה הקניון הכי ותיק בבירת הנגב, אשר נמצא בסמוך לתחנה המרכזית בבאר ולתחנת רכבת מרכז. מקבוצת קניוני עזריאלי, השני שנפתח בקבוצה אחרי קניון איילון ברמת גן. בקניון מאות חנויות ומקומות בילוי וכן מגוון אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה. כשדוד עזריאלי ז"ל (המייסד של קבוצת עזריאלי שבבעלותה קניון הנגב), נשאל מדוע לפתוח הקניון בבאר שבע במיקומו הנוכחי, הוא ענה: "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן".

קניון הנגב | צילום: "שבע"

פארק ההיי-טק

פארק גב-ים נגב מוקם בליבו של מתחם עירוני חדש ורחב מימדים, היוצר ציר ברור בין אוניברסיטת בן גוריון בנגב לקמפוס התקשוב של צה"ל שעתיד לקום בשנים הבאות. ריכוז זה של חברות, ארגונים ומוסדות העוסקים בטכנולוגיות מתקדמות, מחקר ופיתוח – יהפוך במהרה לבעל חשיבות לאומית ובינלאומית בתחומים אלה. העובדה, כי הפארק ממוקם בתוך העיר, מנגישה אותו גם לאוכלוסייה המתגוררת בשכונות הסמוכות, לעשרות אלפי הסטודנטים הלומדים באוניברסיטה ולאלפי החיילים שישרתו בעתיד בקמפוס התקשוב. לאחר פתיחתו של הפארק סומנה באר שבע כבירת הסייבר של ישראל.

פארק ההיי-טק | צילום "שבע"

סמי וסוסו

מסעדת פועלים רומנית שמתמחה בבשר, משנת 1970, כשגולת הכותרת שלה היא הקבב. הוותיקים מבינינו יודעים לספר שהסוד של המקום הוא הפשטות, בדגש על הבשר. ב'סמי וסוסו', שנמצאת בשוק העירוני, היו הראשונים למכור את הבשר לפי משקל. השמועה אומרת שכשצביקה הדר נמצא בבאר שבע, הוא לא מוותר על הקבב המפורסם של 'סמי וסוסו'.

סמי וסוסו | צילום: "שבע"

סילבן שלום

הפוליטיקאי הבכיר שצמח מבירת הנגב. בשיאו כיהן כשר החוץ ושר האוצר בממשלות ישראל כחבר מפלגת הליכוד.

סילבן שלום | צילום ארכיון: ראובן קסטרו, מעריב

הפרויקט המלא בגיליון החג של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה