מגזין

באר שבע חוגגת 70

מגזין18 באפריל 2018    4 דקות
0

לרגל חגיגות יום הולדתה ה-70 של מדינת ישראל, "שבע" עם פרויקט מיוחד: 70 המקומות, המוסדות והאנשים, המסמלים את בירת הנגב מהקמתה ועד היום. חלק א'

באר שבע חוגגת 70

דוד טוביהו

דוד טוביהו | צילום: באדיבות ארכיון טוביהו

ראש העירייה הראשון של באר שבע לאחר הקמת המדינה. נולד בעיירה ז'ולקיב שבגליציה המזרחית, אז חלק מהקיסרות האוסטרו-הונגרית. בשנת 1917 החל בלימודי משפטים ומדע המדינה באוניברסיטת לבוב ועלה לארץ ב-1920.

בתחילה עסק בבניין וסלילת כבישים בגליל. על פי בקשתו של ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, הגיע ב-1948 לבאר שבע ועמד בראש המועצה הממונה, כמו כן שימש כמנהל "סולל בונה" בדרום הארץ.

בפברואר 1950 נתמנה טוביהו לראשות עיריית באר שבע. תרומותיו הגדולות לפיתוחה של העיר כללו הקמת תשתיות של מים וחשמל, בניית שיכונים, וסלילת כבישים. טוביהו הדגיש חלק ניכר מזמנו ותשומת לבו לילדי העיר ולחינוכם, ויזם את בנייתם של בתי ספר רבים בעיר.

במהלך כהונתו יצא בשנת 1958 בשליחות ההסתדרות לארצות הברית. עם פרישתו מראשות העירייה בשנת 1961 הקדיש טוביהו את עיקר מרצו להקמת "המכון להשכלה גבוהה בנגב", שהפך לימים לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. כמו כן שימש כחבר מועצת המנהלים וסגן יו"ר של חברת החשמל ומשנת 1964 שימש כראש מינהל מקרקעי ישראל במחוז תל אביב.

באותה השנה זכה לאזרחות כבוד של העיר באר שבע. בשנת 1971 זכה להניח את אבן הפינה לקמפוס החדש של האוניברסיטה בבאר שבע. ב-1973 הוענק לו התואר "עמית כבוד" מטעם האוניברסיטה. הלך לעולמו בשנת 1975. על שמו שדרה מרכזית שחוצה את באר שבע ממזרח למערב, תיכון מקיף וכן הארכיון לתולדות באר שבע והנגב באוניברסיטת בן גוריון.

היכל המשפט

המבנה המרשים מבחינת ארכיטקטונית שהוקם בשנת 2001 ונמצא בקריירת הממשלה בבאר שבע, משלב ומרכז את כל הערכאות השיפוטיות באזור הדרום: בימ"ש מחוזי, השלום, תעבורה, בית הדין לעבודה, בימ"ש לענייני משפחה, הוצל"פ ועוד. המבנה כולל: 40 אולמות משפט; 55 לשכות שופטים; אולם כניסה המתנשא לגובה כל המבנה. מבואות ושטחי המתנה; אולם רב תכליתי המשמש גם להדרכה; קפיטריה; ספריה ומועדון שופטים.

היכל המשפט | צילום ארכיון: "שבע"

אצטדיון וסרמיל

אצטדיון הכדורגל המיתולוגי של באר שבע אשר מכיל כ-13 אלף מוקמות ונקרא על שמו של ארתור וסרמיל. האצטדיון נפתח בשנת 1959 ומאז ועד לסוף עונת המשחקים 2015 שימש כמגרשה הביתי של הפועל באר שבע, כמו גם של קבוצות כדורגל נוספות בעיר. האצטדיון מיועד להריסה ובמקומו צפויים לקום בנייני מגורים.

אצטדיון "וסרמיל" | צילום: דני מרון

מזרקות

אחד מסימני ההיכר של באר שבע בעשור האחרון מאז נכנס ראש העירייה, רוביק דנילוביץ' לתפקידו. נכון להיום פזורות ברחבי העיר לא פחות מ-40 מזרקות שונות.

אחת מהמזרקות בעיר | צילום: "שבע"

בורקס אומי

מאז 1979, קונדטוריית אומי הפכה למותג ולא רק בבאר שבע, אלא ברחבי הארץ. מפה לאוזן, הטעם, השירות והמותג, עושים את שלהם. גם התורים הבלתי נגמרים בסניף הקטן בעיר העתיקה מול בסיס פיקוד דרום, וגם העובדה שמקום נסגר יחסית מוקדם, מעידים כי גם קרוב ל-40 שנה אחרי שהמקום נוסד, אין כמו הבורקס של אומי.

בורוקס אומי | צילום: "שבע"

בתי מלון

מלון "לאונרדו" הוא המלון המרכזי בבאר שבע. מאז נפתח לפני למעלה משני עשורים החליף מספר בעלים ושמות. התחיל כ"פרדייז", המשך כ"הילטון", לאחר מכן נקרא "גולדן טוליפ" ובשנים האחרונות נקרא לאונרדו. לנוכח העובדה כי העיר באר שבע לא הייתה במשך שנים רבות אטרקציה תיירותית, המלון בחלקים גדולים מהתקופה היה ריק ברובו. לאחרונה חלה התעוררות בבאר שבע בתחום התיירות, מה שמרמז על כך שגם במלון הגדול בבירת הנגב עמודים להיות יותר עסוקים בשנים הקרובות. לצד מלון לאונרדו קמו לאחרונה מספר מלונות בוטיק ובתי אירוח, בעיקר באזור העיר העתיקה. בעבר היו בבאר שבע מספר בתי מלון, בין המרכזיים שבהם ניתן לציין את מלון זוהר שלימים הוסב לבניין משרדים ומלון נאות מדבר שעל חוברותיו הוקם הגרנד קניון.

מלון נאות מדבר | צילום: באדיבות אתר המלונאים

צביקה הדר

פרץ לתודעה בתחילת שנות ה-90 בדמותו של ז'וז'ו חלסטרה, במסגרת התוכנית 'הקומדי סטור' בערוץ ה-2. עם השנים בנה לעצמו מעמד כאחד מאנשי הטלוויזיה המצליחים בישראל, כשהוא מגיש בין השאר תוכניות עתירות רייטינג כדוגמת כוכב נולד. נחשב לאוהד שרוף של הפועל באר שבע.

צביקה הדר | צילום יח"צ

הפרויקט המלא בגיליון החג של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה