מגזין

"באר שבע לא ידעה איך לאכול אותי"

מגזין31 בינואר 2018    7 דקות
1

מתן שקד שנולד וגדל בבאר שבע, רק בן 22 וכבר נחשב לאחד השמות החמים בעולם האופנה הבינלאומי, אבל אם תשאלו את אמא שלו, היא בכלל רצתה שיהפוך לרקדן

"באר שבע לא ידעה איך לאכול אותי"
מתן שקד | צילום: הילה שייר

שבוע האופנה בניו יורק, אחד מאירועי השיא של עולם האופנה הבינלאומי. תצוגת הפתיחה, דוגמניות צועדות על המסלול ובסוף התצוגה לקול תשואות האנשים המובילים בתחום, יוצא בחור צעיר בן 22 מבאר שבע, אומר שלום וחוזר. זהו סיפורו של מתן שקד, מעצב אופנה שנולד וגדל בבירת הנגב ונחשב היום לא רק לאחד השמות הגדולים בתעשיית האופנה הישראלית, אלא לכוכב עולה בזירה הבינלאומית.

עד גיל 14 שקד בכלל ראה עצמו בעולם הריקוד: "בלט היה בכלל חלום ילדות של אמא שלי שהייתה רקדנית בלט המון שנים ובגלל שהיא התחתנה בגיל צעיר, היא הפסיקה עם זה. בגיל חמש הייתי מאוד גמיש, אז היא שלחה אותי לרקוד בלט כי היה לה חלום גדול שמישהו ימשיך עם זה, "הוא משחזר בראיון ל"שבע".

שקד מספר כי כמעט מינקות, כל מה שהיה עושה היה מתקשר בצורה כזו או אחרת לאמנות. "אני הייתי האמן היחיד בבית וכל דבר שנגעתי בו היה אומנות. ציירתי, רקדתי, כתבתי המון", הוא אומר. "הפעם הראשונה שהתאהבתי בבדים היתה בבת דור. דניאלה, המנהלת של הלהקה קלטה אותי מתלהב מהתלבושות ושאלה אם אני אוהב את זה. היא מיד התחילה להלביש עליי כל מיני דברים וזה ריגש אותי. אני ממש זוכר שאחרי זה התארגנתי לשיעור ואמרתי לעצמי-איזה כיף היה לי בחדר תלבושות". משם הגיעו "שיעורים פרטיים" עם סבתא שהייתה תופרת במרוקו, אותם שקד זוכר כתקופה מעצבת בחייו. אני זוכר שהייתה לה מכונת תפירה בבית ובימי שבת הייתי מגיע אליה ומבקש שתוציא את המכונה. היא ממש עשתה לי שיעורי תפירה. היא ראתה שזה בעצמות שלי".

עם הדוגמנית מריה האנסן, הפרזנטורית של הלוקבוק – ״פרח המדבר״ | צילום: הילה שייר

מריקוד לאופנה

שקד החליט שרקדן הוא כבר לא יהיה, ושהחלום הגדול הוא לתפור ולעצב. "אמרתי לאמא שלי שזה מה שאני רוצה לעשות", הוא נזכר. "היא כמובן נתנה לי את ברכת הדרך, אבל עד היום אם תשאל אותה מה היא הייתה מעדיפה, היא תענה לך שהייתה רוצה שאהיה רקדן בלט".

הוא התחיל בקטן. מכפלות, רוכסנים, תופר בעיקר לעצמו. "תפרתי לעצמי והייתי ילד נורא מגוחך בדיעבד, אבל זה היה שווה את זה כי זה הפך אותי לאדם שונה בסביבה הקרובה שלי. זו היתה הסיבה שהצלחתי לאגור לקוחות. בגלל הדברים ההזויים שהייתי תופר לעצמי. הייתי הולך עם וינטג' ותופר לחברות שלי שמלות עקומות, עד שבגיל 17 עזבתי לתל אביב והלכתי ללמוד בלימודי החוץ של שנקר".

מאז שקד הספיק לחזור לבאר שבע ולפתוח סטודיו לשמלות כלה וערב, לעזוב שוב לתל אביב ולהפוך לסנסציה בשמי האופנה הישראלית.

שקד לא שוכח לרגע מאיפה הגיע ולאן הוא הולך וההצלחה לא עלתה לראש. הוא תמיד יזכור שהוא הילד הקטן מבאר שבע. מדי שבוע הוא מגיע לעיר וזוכר את כל מי שהיה שם בתחילת הדרך, כמו מימי לדוגמא, מעצבת שמלות הכלה הידועה מבאר שבע. לא שוכח לרגע שהיא הייתה הראשונה לתת לו הזדמנות: "מגיע לה המון כבוד. מימי היא כוכבת. היתה לי תקופה קצרה, אבל מאוד משמעותית אצלה. היא אמנית בחסד ואם הייתה מגיעה לתל אביב היום היא הייתה מהשמות הכי גדולים בתעשייה".

אתה חוזר על כך שבאר שבע לא הבינה אותך, מדוע?

"באר שבע לא ידעה איך לאכול אותי. יש דפוס באר שבעי ברור ואני הבאתי דגמים חשופים. נוצות אווז, הייתי מביא השפעות מחו"ל. לא הבינו את הילד המוזר הזה".

"אבל אני לא כועס. אני תמיד זוכר מאיפה באתי. אני הכי הילד מבאר שבע. אני הראשון לציין שבאר שבע היא עיר לאמנים. היא לא הייתה בשבילי כי אני הומו עם דפוס חיים אחר, אבל לאומן יש הרבה נגישות, הרבה עולמות. אני מגיע פעם בשבוע ואני רואה שמשהו קורה בעיר".

נופל וקם

לא הכל הלך קל למעצב הצעיר. היום הוא זוכה ליהנות מפירות התהילה, ומילדות תויג ככוכב, אך בגיל 17 וחצי הבין שכוכבים יש בשמיים, וגם הם לפעמים נופלים.

"בגיל 17 וחצי היה לי סטודיו עם חמש תופרות ואחרי שנה סטודיו של 150 מטר בעיר העתיקה. חלמתי בגדול וכאילו הגשמתי את הדברים. חצי מהזמן הייתי בבאר שבע וחצי בתל אביב. אבל אז אלוהים נתן לי שיעור. הוא אמר לי אתה לא יכול לחלום יותר מהגודל שלך. היה לי משבר כלכלי, אותן שמלות ופנטזיות שהיו תלויות על הקולב לא נמכרו ונשארו שם. הייתי צריך לתת את הדין. ברגע הזה הבנתי שאני צריך לעזוב. שיש לי אהבה נצחית לבאר שבע אבל לא הגיע לבאר שבע שאני אהיה שם. לא האמינו בי, לא האמינו בלשלם כסף על שמלה. וזה היה נורא מהיר. פשוט קמתי ועזבתי לתל אביב. פתחתי סטודיו קטן בדרום תל אביב וזה היה לקום באי וודאות כל יום. אף אחד לא ידע מה יוליד יום. היתה לי תופרת אחת שהגיעה מבאר שבע איתי כל יום ועד היום היא איתי".

שמלה אחת בפריים טיים בערוץ 2 משנה הכל. קורין גדעון | צילום: איתי בצלאלי

 

שקד לקח סיכון מחושב. מצד אחד הוא יודע מה הוא שווה, מצד שני הוא הולך לעיר שטורפת את כל מי שנכנס בשעריה. הוא הבין שהוא צריך להיות הטורף הראשון וכך עשה. ואז, שמלה אחת, שנלבשת בפריים טיים בערוץ 2 של אותו הזמן, משנה הכל.

"מה שטוב בתל אביב זה שאתה מכיר הרבה אנשים ואני אחד שמתחבר מהר לאנשים. ככה זה קרה עם איתי בצלאלי, הסטייליסט של קורין גדעון שאמר לי-'אני חייב שזו תהיה השנה שלך'. יום אחד הוא התקשר אליי ואמר שהוא רוצה שאני אכין בגד לקורין לגמר. היה לי ברור מה אכין לה. תפרתי לה שמלה שהיא לבשה בגמר האח הגדול ומאותו הרגע התחילו להגיע כל מיני דברים. שער לאישה, להלביש מפורסמות, וניטי פייר פריז. נפתחה מחלקה מיוחדות למפורסמות. ואז נוצר גם הקשר שלי עם קרן וולף, התכשיטנית שעשתה תכשיטים לכוכבות הכי גדולות".

היום תחת ידיו של שקד אפשר למצוא כמה וכמה מפורסמות שמתלבשות כמו שירי מימון, קורין גדעון, רונה לי שמעון ועוד רבות שמגיעות אליו ולוקחות עיצובים לאירועים מיוחדים או לצילומי שער.

כוכב בניו יורק

אבל עם כל הכבוד לאח הגדול, ולסלב המקומיות, הפריצה הגדולה הגיעה בספטמבר האחרון. מתן שקד, הילד מבאר שבע, זה שהתלבש מוזר וחלם בגדול, נבחר לפתוח את שבוע האופנה בניו יורק. מאירועי האופנה החשובים בתחום.

"דוד שלי מניו יורק הגיע לבקר בישראל וישבנו יחד בבית קפה. קיבלתי טלפון מניו יורק והייתי בטוח שמחפשים אותו, אך על הקו הייתה המפיקה של שבוע האופנה בניו יורק. ניהלתי איתה שיחה מאוד עילגת, התרגשתי ברמות. האנגלית שלי טובה, אבל פשוט הייתי בהלם".

"היא שאלה אותי אם אני רוצה בכלל, אמרתי לה-'ברור'. לא ידעתי איך לבטא את ה-כן, ובתמימותי שאלתי אותה אם היא רוצה איזה פרזנטציה קטנה? היא אמרה לי שהיא רוצה שאני אפתח. אמרתי לה לפתוח את מה, איזה אירוע קטן? משהו חמוד וצנוע?, היא אמרה לי לפתוח את שבוע האופנה בניו יורק. הייתי בשוק".

עכשיו שקד כבר מוכוון לדברים הבאים. הוא בעיצומו של פיתוח מותג בינלאומי שהולך לצאת בקיץ הקרוב. מותג שיהיה שונה מהמותג "מתן שקד" ויפנה לקהל בחו"ל. ברמה המקומית הוא עבד במרץ על השמלות של שירי מימון ב"אקס פקטור", כולל השמלה לגמר הגדול. "יש הרבה דברים על הפרק", אומר שקד שכנראה יבקר בניו יורק גם השנה.

רונה לי שמעון

רונה לי שמעון | צילום: דניאל קמינסקי

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע המודפס של "שבע" (גיליון 2371)

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • תתעוררו

    גבר זה גבר
    אישה זה אישה