בריאות

מענק יוקרתי לחוקר באוניברסיטה

בריאות6 באוגוסט 2019    2 דקות
0

לקראת מסחור תרופה נגד היווצרות גרורות בסרטנים מסוג הערמונית והלבלב זכה מפתח התרופה ד"ר ניב פפו במענק מהמועצה למחקר של האיחוד האירופי

מענק יוקרתי לחוקר באוניברסיטה
ד"ר ניב פפו. להמשיך להעמיק את המחקר | צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון

ד"ר ניב פפו מהמחלקה להנדסת ביו-טכנולוגיה ומהמכון הלאומי לביו-טכנולוגיה בנגב (NIBN) באוניברסיטת בן גוריון זכה באחרונה במענק יוקרתי מטעם המועצה למחקר של האיחוד האירופי (ERC) לטובת שלבי פיתוח סופיים של תרופה אנטי גרורתית לסרטן הערמונית והלבלב, לקראת מסחורה. ל"שבע" נמסר שהמענק בסך 150 אלף אירו ניתן במסגרת תוכנית הוכחת היתכנות. תוכנית Proof of Concept מיועדת לחוקרים מצטיינים שזכו במענק האירופי למחקר כדי להמשיך להעמיק את מחקרם. מטרתה לסייע לחוקרים לוודא שהפוטנציאל המסחרי של תגליותיהם ייצא לפועל.

היווצרות גרורות היא הסיבה העיקרית למוות של חולי סרטן הערמונית והלבלב. אף על פי כן התרופות הקיימות היום וגם כאלה הנמצאות בתהליכי פיתוח פועלות נגד הסרטן הראשוני ולא נגד הגרורות שהוא שולח לאיברים השונים. לכן יש צורך מיידי בתרופות שיפעלו נגד התהליך הגרורתי. בסוגי סרטן הערמונית והלבלב חלבון בשם מזו-טריפסין אחראי ליצירת הגרורות, ולכן עיכובו הוא יעד אטרקטיבי במלחמה בסרטן.

מכספי מענק קודם מאת מועצת המחקר של האיחוד האירופי עבדה קבוצת המחקר בהובלת ד"ר פפו מ-2013 על שיטה ייחודית וחדשנית שאפשרה פיתוח של חלבון ששמו APPI-3M והוא בעל יכולת קישור ועיכוב חזקים ביותר נגד מזו-טריפסין. התרופה החדשה מבוססת החלבון הראתה פעילות מרשימה גם בעיכוב היווצרות גרורות במודלים חייתיים של סרטן הערמונית. התוצאות הללו אישרו את היותו של המזו-טריפסין מטרה חשובה בסוגי הסרטן השונים וכמו כן את APPI-3M כתרופה פוטנציאלית עם סיכויי הצלחה גבוהים כתרופה המעכבת היווצרות גרורות.

"במענק ה ERC PoC-נבצע אופטימיזציה סופית לתרופה שפיתחנו בעיקר דרך הפחתת זמן פינויה מהגוף", מסביר ד"ר פפו, "לקראת מסחורה והפיכתה לשימושית נגד התפתחות גרורות תוך כדי קבלת ייעוץ צמוד בכל שלבי התכנון, הניסוי והאנליזות מרופאים וממומחים בתחום. הייעוץ של המומחים יתורגם למחקר פרה קליני שיבדוק את האפשרות להשתמש ב APPI-3M  בנפרד או ביחד עם תרופות קיימות נגד סרטנים מסוג ערמונית ולבלב. במקביל, נעשה אנליזה מעמיקה של השוק במטרה להתחיל במסחור של החלבון החדש שפיתחנו כתרופה אנטי גרורתית בסרטנים מסוג ערמונית ולבלב".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה