תרבות ופנאי

מורן, ג'וזפין והדולפין

תרבות ופנאי10 בינואר 2022    3 דקות
0

מורן מקמל, פעילת זכויות אדם, לקחה את אחד הקשרים האישיים שלה עם ילדה סודנית שגדלה בערד והפכה אותו לספר

מורן, ג'וזפין והדולפין

מורן מקמל (37) היא פעילה חברתית מוכרת באזור הנגב. פעילת זכויות אדם, מייסדת המרכז לפליטים בנגב, עובדת סוציאלית קהילתית, אשת חינוך ועכשיו גם מחזיקה בתואר חדש, סופרת, עם ספר חדש "ג'וזפין והדולפין", שייצא לאור בשבועות הקרובים.

הספר שכתבה מגיע ממקום אישי מאוד בחייה: "כבר יותר מעשור שג'וזפינה היא חלק מהמשפחה שלי. ג'וזפינה היא ילדה סודנית שהגיעה לישראל עם אביה בגיל ארבעה חודשים (הם הופרדו בגבול מצרים משאר המשפחה הגרעינית). בשנותיה בישראל, היא גדלה ולמדה בערד, והפכה מהר מאוד לבת משפחה ובת בית אצלי. לפני ארבע שנים, היא ואביה עברו לארה"ב בתהליך יישוב מחדש של נציבות האו"ם לפליטים. גם היום, הם בתהליך של איחוד משפחות. אני עדיין בקשר הדוק איתה ועם אביה (וגם עם שאר המשפחה). לא תמיד, אנחנו מוצאות הגדרה ברורה למה אנחנו אחת עבור השנייה, אך גילינו שלא ממש צריך. הקשר הוא בין הלבבות. מדהים כמה אפשר ללמוד מילדה אחת קטנה אך עם נפש ענקית, סקרנות ודמיון חסרי גבולות ואהבה לחיים. זכיתי, לא אחת, לראות את העולם דרך העיניים שלה. עם המון אור ותום ויופי. וגם עם המון חוסר. צפינו בסרטים ותוכניות טלוויזיה. ראינו הצגות. קראנו ספרים. מעטים המקרים בהם הדמות הראשית הייתה בעצם גיבורה. ילדה כמוה. ילדה שחומה כהגדרתה. אני וג'וזפינה כמעט שלא ראינו בכלל במרכז העלילה. הסיפור נכתב בהשראתה. הגיבורה עוצבה בדמותה. והכל זכה לאישורה ולברכתה. היום, היא כבר בת 14, ומתגוררת בארה"ב (כאמור, בתהליך יישוב מחדש של נציבות האו"ם). שיתפתי אותה שהעזתי לצאת לדרך ולפרסם את הספר. שש שנים שהיא מחכה לעדכון הזה. היא 'עפה' על זה. ובחיוך הענק והכובש שלה, שאלה מתי אני מגיעה כבר לבקר ולהביא לה עותק".

כמו שמקמל מספרת, הספר הוא למעשה מחווה עבור ג'וזפינה: "הספר הוא מחווה עבורה, עם איחול ותקווה להגדיל את הייצוג והנראות, כך שלכולם ולכולן יהיו ביטוי, מקום וקול. מבחינתי, תמיד חלמתי לכתוב ספר. יום אחד, בנסיעת רכבת עם ג'וזפינה לבית הוריי בצפון, המלים מצאו זו את זו, וירדו לדף כסיפור. שי המאיירת, פעם ראיתי ציור שלה ברשת, ואיחלתי שאם יום יגיע ואכתוב ספר, היא תאייר אותו. וכך היה. היא לקחה את המלים שלי, והפיחה בהן חיים בצבעים".

  • אז, מה הסיפור מספר בעצם?

"'ג'וזפין והדולפין' הוא ספר על חיבור פלאי בין ילדה אחת עם עוצמות וכוחות ודולפין אחד ששכח איך לשחות. בכתיבה כנה ורגישה ובחריזה קלילה, מתואר המפגש בין מחסום רגשי ואתגר לרגעים של מודעות עצמית והתבוננות פנימה. גם אני קצת כמו הדולפין שכחתי איך לשחות. לפני שנתיים, התפרצה אצלי פוסט טראומה, והגעתי למשבר נפשי קשה. אחרי שסיימתי מסגרת טיפולית אינטנסיבית, אזרתי אומץ לנסות להגשים את החלום שלי".

מקמל יצאה ב"הד סטארט" למימון ההוצאה לאור, והגיעה ליעד בתוך שבועיים: "תוך שבועיים מעליית הפרויקט, הגענו ליעד הגיוס הראשוני. אני מקבלת הרבה כוחות וחיזוקים. ועכשיו, אני ממשיכה לגייס תמיכה, כדי להרחיב את המעגלים אליהם הספר מגיע. הספר מתאים לגיל הרך וראשית הקריאה, ולילד והילדה הפנימיים שבתוכנו. ספר שמגדיל את המגוון והייצוג בספרות הילדים".

 

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

חודש האישה ב FRIENDS

FRIENDS, רשת מועדוני תרבות ישראלית, בשיתוף נעמת מבית ההסתדרות, יקיימו החוד סדרת מופעים חגיגיים לרגל חודש האישה הבין-לאומי

תרבות ופנאי4 במרץ 2024    4 דקות
0

הרוח הזאת

סינגל חדש לזמר והיוצר נועם אוחיון מדימונה

תרבות ופנאי4 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה