תרבות ופנאי

סיורי קיץ אורבניים מיוחדים ברחבי הנגב

תרבות ופנאי1 ביולי 2021    7 דקות
1
סיורי קיץ אורבניים מיוחדים ברחבי הנגב
צילום חניאל אלמקייס

חודשי הקיץ ידועים כתקופה פורה בכל הנוגע לתיירות. אולם, השנה עם ההמלצה להימנע מטיסות וחופשות בחו"ל, משפחות רבות צפויות לחפש אטרקציות חדשות וייחודיות ברחבי הארץ. הרשות לפיתוח הנגב מזמינה את הציבור להשתתף במיזם "נגב תור", סיורי קונספט אורבניים, המספרים את סיפורן של השכונות והערים ברחבי הנגב. המיזם יתקיים במהלך חודשי הקיץ לקהל הרחב ללא עלות, אך מותנה בהרשמה מוקדמת מראש באתר ותלוי במספר הנרשמים לכל סיור. כדי להימנע משעות החום בחודשי הקיץ, הסיורים יתקיימו בשעות הבוקר והערב, ובמהלכם יגלו המסיירים מקומות, טעמים וניחוחות שלא הכירו. יוזמת "נגב תור" נוסדה במהלך תקופת הקורונה, לטובת מתן מענה לעסקים המקומיים ולתעשיית התיירות, כולל מורי הדרך והמדריכים, שנפגעו בימי המשבר.

מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב, משה מוריוסף: "הרעיון מאחורי יוזמת 'נגב תור' הוא לאפשר תמיכה בעסקים הקטנים בנגב, שספגו פגיעה משמעותית בתקופת הקורונה. שמחנו לראות את הצלחת המיזם שהביאה איתה מטיילים רבים למגוון סיורים רחב ומעניין. לאור ההצלחה, החלטנו להמשיך את הסיורים בחודשי הקיץ, וכך להמשיך ולחשוף את המטיילים לסיפורים האורבניים הפזורים ברחבי הנגב, וגם לעסקים המקומיים".

באר שבע

סיור קולינרי ברחוב רינגלבלום: רחוב רינגלבלום, מעוז הסטודנטים בבאר שבע, צבעוני ותוסס בכל שעות היום ועד השעות הקטנות של הלילה. בסיור תכירו את הקשר המיוחד והמעניין שבין אוניברסיטת בן גוריון לעיר באר שבע, בין הסטודנטיות והסטודנטים לשכונות ולשיכונים. תחוו את הסצנה המקומית בסיור מלא בטעימות קולינריות, בהיכרות עם מיזמי התרבות והאמנות במרחב הציבורי ובמפגש מרתק עם היזמים המקומיים! הסיור מפגיש עם טעמים, קולות וסיפורים מעניינים על הקשר וגם המתח בין הסטודנטים המתחלפים ובין תושבי הקבע של השכונה והרחוב. לפעמים זה בהרמוניה, ולפעמים זה בדיסוננס. וכדי לדעת ליישב בין הדברים, צריך לסייר, לשמוע, לטעום ולהכיר.

שכונה ה', אדריכלות, עסקים ואמנות, מגלים את השכונות הוותיקות של באר שבע: סיור בשכונה ה' בין עסקים, אמנים, עלייה, קהילה וההשפעה של "ניסויים ארכיטקטוניים". הסיור יתחיל בתפר של שכונה ה' הישנה, הממחיש את הפער בינה ובין הקמתה של השכונה "לדוגמה" הנמצאת מעבר לכביש. הוא חושף את המרקם הייחודי של שכונת המשעולים, שמהווה עבור ארכיטקטים רבים השראה, ובנויה כשכונת "שטיח", כשלכל בית חצר פנימית קטנה, ובין הבתים מחברים משעולים מקורים למחצה. בנייה זו מהווה מעין גרסת בטון לבנייה מדברית קדומה. בסיור יתגלה אופייה המיוחד של הקהילה הפורחת והמגוונת, ובמהלכו יפגשו המסיירים חלק מהאנשים והעסקים המיתולוגיים והחדשים שהיו ועודם בשכונה, אומנים שבחרו להתמקם דווקא בשכונה זו, כמו סימון סימון המרגשת, ואף ניתן יהיה להשתתף בסדנת אמנות ייחודית.

צילום: נעמה ספיר

ירוחם

יזמות סוף! (העולם שמאלה) – אנחנו השממה?? שתי הירוחמיות, חני בריגע ורויטל אללוף-מליש, ייקחו אתכם לסיור יזמות, זהות ותרבות מנקודת מבט ירוחMEET. במהלך הסיור, תכירו את הנכסים התרבותיים של ירוחם, ההון האנושי המגוון והמיוחד שהופך אותה למה שהיא. תפגשו יזמיות ויזמים שונים עם סיפורי חיים מרתקים, שהביאו את כולם בסופו של דבר לפתח יזמות בעיירה המדברית שוקקת החיים. תבקרו בגן הילדים הראשון של ירוחם, אליו הגיעו ילדי הוותיקים, ולימים הפך למאפייה הראשונה והגדולה של היישוב, שעד היום מייצרים בה מאפים ממתכונים סודיים מימיה הראשונים של העיירה. תבקרו גם יזמיות צעירות שהגיעו לעיירה בשנים האחרונות, ופתחו בה מרכזי תרבות וקולינריה. כל אלו יחד מייצרים את מרקם הקהילות המיוחדות שחיות היום בירוחם, והופכות אותה לכל כך מיוחדת. בין האנשים שתפגשו, הירקן המיתולוגי של ירוחם, ממקימי היישוב, שלא עזב אותה מעולם. משך הסיור כשעה וחצי. הסיור מתאים לכל המשפחה.

ירדנו לירוחם, סיור מקומי חלוצי: הסיור מתחיל בנקודה בה הכל התחיל (…) סיפור המעברות, המגלה את סיפור הקמתה של ירוחם, זהותם של התושבים הראשונים והעליות. משם תמשיכו לגלות את עולם התעסוקה של ירוחם, ותסיירו באזור התעשייה הראשון שהוקם בעיירה, ובו תלמדו על הניגודיות בין הדעה הקדומה הישנה לעולם התעסוקה החדש שנפתח. בהמשך, הסיור עובר במרכז המסחרי "המאובק" של ירוחם, שם תשמעו את האמת מאחורי השיר, ותפגשו את בעלי העסקים הפועלים במקום. שם יזכו המסיירים לטעום את הסיפור של מאיה ורוזי מ"מאיושקה", ליהנות ממשהו קר בלב מדבר אצל שי מבית הקפה וחנות התבלינים "מוסקט", ולפגוש את הדסה בעלת הסטודיו "זואק". הסיור יסתיים בתצפית מרתקת בעיירה תוך האזנה למוזיקה מקומית.

שדרות

שדרות מאז ועד היום: סיור שיהפוך את כל מה שחשבתם על העיר שדרות; בכלי התקשורת שומעים על שדרות תמיד בהקשר הביטחוני, אבל יש בעיר המיוחדת הזו כל כך הרבה מעבר לזה. בסיור תבינו מדוע יצאו כל כך הרבה יוצרים מוכרים ממנה. הסיור עובר בין תחנות של יזמות קולינרית, תיירות המתכתבת בהומור עם הכותרות הביטחוניות, תיחשפו לסצנת חיי הלילה הענפים, תגיעו לכפר בלב שדרות שמייצג את הציונות של המאה ה-21 ותכירו אנשים מיוחדים. אורך הסיור כשעה וחצי, והוא כולל סיפורים מעניינים, מפגש עם אנשים מיוחדים וטעימות קלילות.

מצפה רמון

Inside Mitzpe סיפורים מצפאים: מצפה רמון היא עיירה קסומה, מלאת סיפורי יוצרים ואמנים, יזמים, חלוצים ומקימים, משפחות ותיקות וחדשות וקהילות מגוונות. כל אלו יוצרים פסיפס עשיר, מרתק ומלא השראה. אלו החומרים שמהן עשויה "מצפה". בסיור תשמעו סיפורים מהעבר המפתיע, לצד חוויות יומיומיות של אנשי המקום, פועלם ויצירתם. תפגשו אנשים מעניינים, וגם תטעמו גלידה וכנאפה מעסקים מקומיים ומפתיעים. מדובר בסיור מפתיע, ובו המסיירים יזכו ליהנות מפעילות תרבותית משתנה, כמו תערוכת אומנות ומציגי קרקס, משום שבכל יום קורה במצפה משהו אחר.

נתיבות

נתיבות מאז ועד היום: איך קרה שנתיבות נחשבת בחמש שנים האחרונות לעיר השלישית המבוקשת ביותר למגורים במדינת ישראל, לפי סקר של חברת הנדל"ן "מדלן"? נתיבות, שהחלה כמעברה ב-1954, עברה מהפך משמעותי לאורך השנים. במהלך הסיור, תגיעו למקומות אותנטיים שקיימים עשרות שנים, לצד מקומות חדשניים, יצירתיים ומפתיעים. בסיור תשמעו על יזמות פורצת דרך, סודות על תעשיית היופי ב"ערוגות" חנות קוסמטיקה אורגנית, ואפילו תזכו לקפיצה קטנה לחו"ל. אורך הסיור כשעה וחצי, והוא משלב סיפורים מעניינים, מפגש עם אנשים מיוחדים וטעימות קלילות.

צילום: פרטי

ערד

גרפיטי, רוחות רפאים ובירה בוטיק ברובע האמנים ערד: על חורבות אזור תעשייה נטוש בקצה העיר, הוקם רובע אמנים יוצא דופן, שכלל לאורך השנים מוזיאונים פרטיים עצומי ממדים, סדנאות אמנים ועסקים יצירתיים. בסיור תשמעו על האנשים שפעלו ופועלים ברובע, תסיירו בין יצירות פרויקט הגרפיטי pow wow שהגיע מהוואי לערד, בו השתתפו עשרות אומנים מרחבי העולם, וזכה לחשיפה בינלאומית, תזכו לטעום קפה שנעשה ב"סטודיו קופי" לפי ידע קדמוני מהאי ג'אג'ו בקוריאה, תריחו את הסבונים של "יונת מדבר", ותסיימו בטעימות בירה בוטיק במבשלת "שיטה", ממבשלות הקראפט היצירתיות בארץ, הפועלת במקום.

חלומות בבטון – תכנון, קהילה ואמנות בלב העיר: סיפור תכנונה של העיר הליניארית הראשונה בישראל; בשנות ה-60, נבנתה העיר ערד כניסוי ראשון מסוגו של בנייה מדברית, המעודד קהילתיות. בסיור תעברו בין המדרחובים רחבי הידיים, גינות הבטון שחודשו באחרונה, בתי הפטיו ההיסטוריים והמרכז המסחרי, המהווה מקום מפגש לאינספור קהילות ותרבויות. כמו כן, במסגרת הסיור, תבקרו במרכז התרבות בערד, בו תצעדו על צילום אוויר ענק של העיר, ותסיירו בתערוכות החדשניות של המרכז לאמנות עכשווית. לאורך הסיור, יוצגו יצירות מעוררות השראה של אמנים, בעקבות שהותם בעיר. במהלך הסיור, תיחשפו לעסקים המקומיים בכיכר העיר, בהם תוכלו לטעום פירות יבשים ותבלינים מהמזרח, מאפים קווקזיים מיוחדים ועוד.

צילום: דורון אורגיל

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

שיר לעמית

דור שמר, זמרת יוצרת, בסינגל חדש בהקדשה לעמית כהן הי"ד שנרצח במסיבת הנובה

תרבות ופנאי6 במרץ 2024    דקה אחת
0

חודש האישה ב FRIENDS

FRIENDS, רשת מועדוני תרבות ישראלית, בשיתוף נעמת מבית ההסתדרות, יקיימו החוד סדרת מופעים חגיגיים לרגל חודש האישה הבין-לאומי

תרבות ופנאי4 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה

  • מאיה
    סיורים עירוניים בדרום

    סיורים עיקרוניים מקסימים בדרום – שדרות ונתיבות https://www.4web.co.il/blog/shderot/ חוויות מיוחדות והמלצות לטיולי משפחות