תרבות ופנאי

תערוכת ציורים משיעורי אנגלית

תרבות ופנאי1 ביולי 2021    4 דקות
0

המורה לאנגלית בת אל אביטבול גילתה כישרון ציור במיוחד במינו אצל אחת מתלמידותיה בבית הספר היסודי "בן גוריון" בבאר שבע, ומהר מאוד התברר שהכישרון "מדבק". בינתיים מה שיצא מכל העניין זה תערוכת ציורים של ארבע תלמידות, גם בסגנון ה"אנימה" היפני הפופולארי. "כאשת חינוך, שמחתי לראות שסגנון הציור הזה נותן להן השראה וגם כנראה מקום לביטוי עצמי", מדגישה אביטבול. ציורים מבית בן גוריון

תערוכת ציורים משיעורי אנגלית
תערוכת ציורים משיעורי אנגלית. מיצירותיה של יערה לוגסי צילום בת אל אביטבול

הפתעה גדולה ציפתה באחרונה לפסיכו-תרפיסטית בתנועה והמורה לאנגלית בת אל אביטבול, המלמדת בבית הספר "בן גוריון" שבשכונת רמות בבאר שבע, כפי שהיא מספרת לעיתון "שבע": "לא מזמן, זיהיתי כישרון ציור ייחודי אצל ילדה בשם יערה מכיתה ה' 1 בבית הספר. החלטתי לחזק אותה על הכישרון שלה, והצעתי לה לערוך תערוכה בית ספרית. יערה חשפה בפניי כישורי ציור בסגנון הקרוי בשם 'אנימה". היא יוצרת דמויות צבעוניות וייחודיות פרי דמיונה במה שמסתבר שהוו סגנון ציור יפני מיוחד. בשנים האחרונות, תפסו הסדרות היפניות, כגון 'פוקימון', תאוצה בקרב הדור הצעיר. נראה כאילו יערה הצליחה לפתח כישרון ייחודי לסגנון ציור זה, שלמיטב ידיעתי, שונה לגמרי מהסגנון הרווח בסדרות הטלוויזיה הישראליות. הופתעתי לראות כמה שזה הרחיב את הדמיון והיצירתיות שלה. מכאן זרמה השמועה בבית הספר על התערוכה, ופנו אליי בנות נוספות.

פנתה אריאלה מכיתה ה' 2, שגם לה כמו ליערה, יש כישרון בסגנון הציור 'אנימה', ומסתבר שהן בזמנן הפנוי מציירות ביחד. שתיהן נושאות עימן מחברת ציור. נדהמתי לראות כמה ציורים נהדרים מסתתרים להם בין דפי המחברות שלהן. כמה כישרון חשוב היה לי לתת לתלמידות המוכשרות תמיכה ומקום מכובד לאמנות שלהן, אף על פי שסגנון הציור שלהן, לדעתי, הוא מאוד 'חוצני' לישראל. בהמשך, הגיעו אליי שתי בנות נוספות מכיתה ו' 2: ליז ועומר. להן יש סגנון ציור נרחב יותר, ועם זאת גם אצלן ראיתי מספר ציורים, המזוהים באותו סגנון 'אנימה'.

מכל זה אני מסיקה שהדור הצעיר מאוד מושפע מסגנון הציור של סרטים ממוצא יפני, כאילו הם בעצמם פיתחו כישורים מיוחדים לסגנון הזה. ניתן לזהות צבעוניות מוגזמת, הבעות פנים מוגזמות וכוחות סופר על לחלק מהדמויות השונות. כאשת חינוך, שמחתי לראות שסגנון הציור הזה נותן להן השראה וגם כנראה מקום לביטוי עצמי, מקום להזדהות עם רגשות הדמויות ואף עם כוחות העל הייחודיים שלהן. אני מוצאת בזה המון קווים תרפויתיים, מקום לביטוי עצמי, פריצת גבולות הדמיון ומקום להתפרע בצבע ובאומץ".

וכך כתבה התלמידה בת ה-10 יערה לוגסי, שהחלה לצייר רק לפני כשנה, על עצמה ויצירותיה: "הסיבה שבגלל התחלתי לצייר היא שאני ממש אוהבת סדרות 'אנימה' ואת סגנון הציור עצמו. אני משתמשת יותר בסגנון של 'מנגות' (הספר שבא לפני 'אנימה'), אבל אני מנסה להתמקד גם בסגנון הריאליסטי".

יערה לוגסי עם הציורים

ולוגסי הוסיפה גם כמה עובדות מעניינות על "אנימה": "לעתים רבות, יש המתבלבלים בין סגנון הציור" הזה לסגנון, בו נותנים לדמות מבוגרת המוכרת במיוחד מסדרת 'מנגה' או 'אנימה' מראה של ילד. 60 אחוז מהאנימציה בעולם היא מז'אנר ה'אנימה'. Spirited away היא ה'אנימה' היחידה בעולם שזכתה בפרס 'אוסקר'. ה"אנימה' הארוכה ביותר בעולם נקראת sazae-san, והיא מכילה 7,400 פרקים, ועדיין לא הסתיימה. 'אנימה' קיימת מאז שנת 1907. בעולם קיימות יותר מ-3 ביליארד 'אנימות'".

והנה מה שכתבה תלמידה מוכשרת נוספת על "היסטוריית האומנות שלי", כהגדרתה: "שמי הוא אריאלה איזנווה. אני בת 11 מבית הספר 'בן גוריון'. סגנון הציור שלי הוא סגנון בשם 'אנימה'. הסגנון הזה בא מארץ יפן. 'אנימה' הם ספרי אנימציה יפניים, ובדרך כלל יש לרוב הדמויות עיניים גדולות, כדי להראות דמיון ודמויות לא אמיתיות. יש 'אנימות' שמבוססות על החיים האמיתיים, אבל רובן דמיוניות'".

אריאלה איזנווה

על תחילת דרכה בציור, הוסיפה איזנווה: "אני התחלתי לצייר בגיל שמונה, וגיליתי את הכישרון שלי בשיעור אומנות בבית הספר. ציירתי דמויות מהדמיון שלי במשך 3 שנים, אבל השנה התחלתי לראות 'אנימה', והתחברתי לסגנון, אז התחלתי לצייר דמויות 'אנימה' מסדרות וסרטים. אני יותר מצליחה לצייר בנים, ולדעתי בנים מ'אנימה' כל כך צבעוניים ומרגשים. ואני מאוד נהנית לצייר"!

וכך כתבה אליזבט (ליז) רבינוביץ', בת ה-12, תלמידת כיתה ו' 2 ב"בן גוריון" בתערוכה: "התחלתי לצייר בגיל 4 – 5. הסגנונות שאני מציירת בהם הם 'אנימה', נופים, אנימציה, בני אדם וחיות. כולם במשפחה מצד אבא שלי קשורים לאומנות, ובכישרונות שלי אני בדיוק אותו הדבר, וכל החיים שלי אהבתי לצייר. עכשיו אני בחוג ציור, ובעתיד אני רוצה להיות מעצבת פנים".

אליזבט ליז רבינוביץ'

 

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

שיר לעמית

דור שמר, זמרת יוצרת, בסינגל חדש בהקדשה לעמית כהן הי"ד שנרצח במסיבת הנובה

תרבות ופנאי6 במרץ 2024    דקה אחת
0

חודש האישה ב FRIENDS

FRIENDS, רשת מועדוני תרבות ישראלית, בשיתוף נעמת מבית ההסתדרות, יקיימו החוד סדרת מופעים חגיגיים לרגל חודש האישה הבין-לאומי

תרבות ופנאי4 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה