תרבות ופנאי

לגלות את קסם תיאטרון הרחוב באופקים

תרבות ופנאי21 באוגוסט 2019    3 דקות
0

אודליה ליברמן היא אחת האמניות שיגיעו לפסטיבל אופקים ה-4, חגיגת תיאטרוני רחוב מהארץ והעולם, שיתקיים היום ומחר (ב-21 וב-22 בחודש)

לגלות את קסם תיאטרון הרחוב באופקים
מיצג חי. אודליה ליברמן | צילום: באדיבות עיריית אופקים

פסטיבל אופקים ה-4, שיציע לאורך רחוב הרצל בעיר חגיגת תיאטרוני רחוב מהארץ והעולם של מופעים מקוריים במגוון דמויות מסקרנות וססגוניות, יתקיים היום ומחר (ב-21 וב-22 בחודש). אחת האמניות האמורות להשתתף בו היא אודליה ליברמן (33), מהמובילות בתחום תיאטרון הרחוב בישראל בפסלים החיים.

ליברמן החלה את דרכה בעולם התיאטרון בגיל העשרה, למדה בתיכון במגמת תיאטרון, ומשם המשיכה ללימודים בבצלאל (האקדמיה לאומנות ועיצוב) במחלקת צורפות ואופנה. היא מציינת, ש"לפני 11 שנה אזרתי אומץ, ויצאתי לראשונה לבדי להופיע ברחוב עם מיצג פסל חי שיצרתי, אך קדמו לכך הופעות קודמות עם חברים ברחוב. בפסלים חיים נתקלתי לראשונה בטיול לאיטליה בגיל 16, כשנסעתי עם אימי; אני זוכרת איך התפעלתי מהרעיון וההופעה של אמן יחיד בכיכר המרכזית בפירנצה, היכולת לזמן לעצמו קהל, ליצור מעגל של צופים, ולהפתיע בכל פעם עם מחווה אחרת, וכמובן גם מהנראות המדויקת. באותה שנה הצטרפתי ללהקת תיאטרון רחוב לנוער חדשה שנפתחה בבת ים, בנוסף למגמת התיאטרון שלמדתי בה בתיכון. יחד עם החברים בגיל הנעורים נחשפנו לעולם שלם וקסום. המשכתי ליזום הופעות רחוב עם חבריי גם לאחר סיום התיכון, ובמהלך השירות הצבאי יצאנו לרחוב, והופענו באופן ספונטני, ואף הגענו לפסטיבל עכו, והופענו באופן פיראטי לחלוטין".

לדברי מה שמאפיין את תיאטרון הרחוב בשונה מתיאטרון על במה הוא "הקשר הבלתי אמצעי עם הקהל, ההפתעות והאלתור הנדרש כתגובה להתרחשויות הבלתי צפויות שהרחוב מזמן, החיות התוססת של הרחוב בהשוואה לבועה הסטרילית של הבמה. תיאטרון ברחוב דורש מידה של דריכות גבוהה יותר מזו של הבמה, מסיבה פשוטה שיש המון גירויים מסביב, ואתה צריך לייצר בעצמך בלי אמצעים, שקט, פוקוס וטריטוריה של התרחשות, ובנוסף באמצעות זה לזמן קהל, מה שבתיאטרון על במה מגיע באופן אוטומטי. ברחוב הכל תלוי באמן, והוא ורק הוא מייצר תיאטרון שלם, ומשתמש בכל מה שרק אפשר (היצירתיות מתחדדת ) כדי לצלוח".

ליברמן מבקשת להפתיע את באי הפסטיבל "עם מיצג פסל חיי 'הקרוסלה', שהוא הומאז' לזיכרון ילדות שכיח של חוויה ראשונית מקרוסלת סוסים בפארק שעשועים. הוא בעצם מתעורר לחיים בכל פעם ששמים מטבע בכובע, וההתרגשות משוחזרת. יש לי יתרון בכך שלמדתי גם אומנות ועיצוב, כך שבידיי הכלים להפוך ולתרגם את הרעיונות שלי לפרקטיקה הן עיצובית והן מעשית, ובכך לבטא במדויק יותר את עצמי. כל תהליך היצירה שלי מושפע מ-2 התחומים של אומנות פלסטית ואומנות הפרפורמנס".

לאמנית יצטרפו עשרות אמנים מהארץ והעולם שיופיעו עם מגוון מופעים מגוונים, ביניהם מופע "פיקוח אירוני – חדוות הביורוקרטיה", מופע תיאטרון רחוב ישראלי (דינמי וורבלי הנטמע בקהל), מופע Bubble boat המגולל את סיפורם של קפיטנו וסירנה מלחים מנוסים במסע חובק אוקיינוס כשהם נאבקים בגלים (נלחמים בפחדים עם בועות סבון, מטפסים זו על זה, ושוחים בדמיון, לא תמיד את הסירה הם יודעים לעצור, אולי הקהל להם יעזור, בסופה של כל ההמולה בין ים ליבשה הם נסחפים לסיפור אהבה), מופע "ארטיק מונקיז" שלישיית קופים מוזיקליים ליצנים בנשמתם המבצעים סצנות מוזיקליות קומיות ומרגשות הנעות בין תיאום מושלם למעשי קונדס הדדיים ועוד.

ראש העירייה איציק דנינו: "פסטיבל אופקים הוא חגיגה אמיתית ואיכותית לכל המשפחה. אנחנו גאים לארח אצלנו בעיר את מיטב אמני הרחוב מהארץ והעולם, אליהם תצטרף גם שרת התרבות, המגיעה לכאן בכל שנה. אני מזמין את כל תושבי אופקים והאזור כולו להגיע ולבלות ולחגוג את סוף הקיץ בפסטיבל לכל המשפחה, ולקחת חלק במסורת תרבותית משובחת".

פסטיבל אופקים ה-4 בימים רביעי וחמישי, 22 – 21 באוגוסט, הכניסה חופשית!

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

אוכל יין ואומנות

תערוכה חדשה נפתחה במסעדת כרמים

תרבות ופנאי11 באפריל 2024    דקה אחת
0

יום המעשים הטובים במתחם הקטר

תרבות ופנאי21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה